• fornminne

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

anonym05swe skrev 2025-02-14 12:05:29 följande:
    Jag kommer också göra det men vill inte stressa henne men kan tyvärr återigen också konstatera med ytterligare ett år utan flickvän på alla hjärtans dag tyvärr
    Så är det. Tar man inga avgörande steg blir man utan flickvän. På alla hjärtans dag och alla andra dagar.

Att visa romantiskt intresse för någon är naturligtvis ingen garanti för att det är besvarat, men då har man åtminstone en chans.

Enda alternativet är om tjejen tar initiativ i stället. Tycker du att det verkar som hon gör det? 
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2025-02-14 12:47:45 följande:

Du inser att jag medvetet valt att inte ens ordentligt försöka med andra? Vill verkligen bli hennes. 

Ja eller så leder det till att det blir rykten osv eller att det inte är en privatsak. Vill inte att ngn annan än hon ska veta om det. 

Modern dejting är ett skämt

Du skriver gång på gång att du verkligen vill bli hennes, men du tar inga avgörande steg för att det ska bli så.

Sen beklagar du dig över att du inte har någon flickvän på alla hjärtans dag? 

Om du inte gillar sk modern dejting (vad nu det är), dejta inte modernt då. Gör som du vill.

Men oavsett hur ni träffas eller umgås, måste ju tjejen vara intresserad om det ska bli något. Inte ens det har du tagit reda på. 

• fornminne
    anonym05swe skrev 2025-02-14 13:04:22 följande:
    Hur är det inte att försöka ordentligt genom att dm:a henne? Ska man behöva bjuda ut henne till Monte Carlo för att det ska vara gott nog? 
    Lägg av. Nu larvar du dig bara. Ingen har skrivit att Monte Carlo eller något liknande behövs.

Du kanske tycker att det är tillräckligt att då och då höra av sig till henne. Visst.

Är ni ihop då, eller på väg att bli?

Nej just det. Du vet inte ens om hon är intresserad. 
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2025-02-14 13:21:16 följande:
    Poängen är att oavsett vad man gör med modern dejtning är det inte gott nog. Kraven är jätteorimliga idag liksom. Kolla bara på vad folk lägger upp som "icks" och där saker som "if he could he would" m.m där oavsett vad man gör och inte gör spelar det ingen roll. 

Nej vi är inte ihop 

Vad har detta med dig och tjejen du gillar att göra? Tror du att vad du än gör så skulle det inte vara gott nog för henne?

Hur tror du egentligen att andra killar och tjejer blir tillsammans? De håller inte på och krånglar som du gör.

Antingen är tjejen intresserad tillbaka, eller så är hon inte det. Det har inget med ?modern dejting? att göra.

Sluta läsa så mycket på olika nätsidor. Kom ut i verkligheten! Lär känna människor IRL, så du lär dig hur andra människor fungerar på riktigt. 

• fornminne
    anonym05swe skrev 2025-02-14 16:11:01 följande:
    Jag försöker så gott jag kan. Jag har alltid haft svårt att hamna i en relation. Hatar allt krångel, risker m.m vill bara att det ska lösa sig. Vill inte vara för "påträngande" heller eller att hon ska tolka det fel. 

För det är en privatsak. 
    För femtielfte gången: Man HAMNAR inte i en relation. Man INLEDER en relation. Om båda vill.

För att komma dit måste man ta initiativ, träffas, samt ta reda på om båda är intresserade. Du har inte gjort detta. Det är därför du inte har lyckats.

Du vill att allt ska lösa sig utan att du behöver anstränga dig nämnvärt eller ta några risker. Så funkar det inte i verkligheten.
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2025-02-14 16:53:31 följande:

Den risken finns även fast jag inte vet om hur hon ser på det. 

Nä, du tycker det är bättre att folk byter partner varannan vecka eller som är normen idag eller? 

Jo, för det är idag så folk typ enbart träffar varandra. 

Jag gör det mkt i min organisation (det var där jag träffade hon jag har känslor för som kom helt oväntat för mig)

Nu larvar du dig igen. Normen idag är inte alls att byta partner ofta. För vissa ja, men inte för de flesta. Alltså inte norm.

Att förhållanden inte alltid håller har andra orsaker. 

Du vet detta. Du skriver bara så för att slippa känna dig misslyckad för att du inte klarar det många andra klarar. Då försöker du få det till att det är alla andra det är fel på. 
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2025-02-15 02:17:18 följande:

Och läste Anonyms tidigare svar i tråden och jag vet att jag måste göra mer sedan tidigare. Jag tror en del har att göra med tidigare upplevelser. Aldrig upplevt riktig kärlek eller ens en kort romans överhuvudtaget. 

Alltid blivit avvisad. Hatar det. Vill verkligen göra allt för henne och är som sagt som i ursprungsinlägget redo att offra fritid m.m för att träffa henne. Vill att det ska gå vägen verkligen. 

Jag bör ha gjort mer tidigare också men går inte att ändra dåtiden. Har varit jättenervöst varje gång vi setts. 

Samtidigt kvarstår de logistiska problemen för är inte direkt så man blir sambo direkt heller om man blir ihop. 

Oavsett om detta leder till relation eller inte vill jag verkligen träffa den rätta kvinnan som jag kan vara gift med inom 5 år och ha barn med inom ca 8 år 

Hur många gånger har du blivit avvisad? Jag har för mig att du skrev att det bara har hänt några få gånger när du var yngre.

Jag förstår att det kändes jobbigt, men du kan inte fortsätta hänga upp sig på vad som hände när du gick i högstadiet eller mellanstadiet. Du var bara ett barn då. Du är nätt och jämt vuxen nu, har väl inte ens fyllt 20?

Du vill mycket, men måste lära dig leva med att du inte kan kontrollera allt. Du har många år på dig att hitta kärleken, men det finns inga garantier. Och då måste du våga visa intresse samt ta risken att bli avvisad igen. Den risken kommer man aldrig ifrån tyvärr. Det gäller alla, mer eller mindre.

• fornminne
    anonym05swe skrev 2025-02-16 00:50:46 följande:

Samtidigt så när man läser när typ Expressen och AB skriver om folk som träffar andra så framstår det som enkelt. Är det jag som tänker för mkt? Är jag verkligen *för* rationell och borde jag agera mer spontant och bara gå för saker? Jag är inte jättespontan som person såvida jag inte gör något kreativt 

Det skulle förmodligen gynna dig att vara lite mer spontan ja. Att inte tänka för mycket. Samt att umgås med folk. Det betyder inte att du måste bli jättespontan eller supersocial.

Men du väljer själv. Du måste inte ändra på något. Dock är det lättare att få en flickvän om man har vänner och är åtminstone hyfsat social, samt hyfsat socialt kompetent. Få tjejer vill ha killar som mest sitter på pojkrummet och grubblar, eller som inte fixar socialt samspel åtminstone någorlunda.

Och om du ska ha en chans på tjejen du gillar måste du visa intresse.

Så ja, om du vill uppnå det du önskar, måste du förändra åtminstone vissa saker. 
  • fornminne
    Anonym (Lugn) skrev 2025-02-18 21:47:15 följande:
    www.familjeliv.se/forum/thread/83287204-kat-ibland-men-vill-inte-ligga-runt-runt

Då ska vi se:

Ni är båda lika gamla och oskulder.

Han är kär i en kvinna som han träffat via en organisation, men hon vet inte om det:  Är dygnkär i en kvinna just nu dock som inte vet. Hon bor på annan ort men jag har varit i hennes dms ett tag. Är med i en organisation och det var i den jag träffade hon jag är kär i. Har redan känslor för en tjej som inte vet om att jag gillar henne dock.

Han bor i en ny stad och letar jobb: Är relativt ny i staden jag bor i så inte direkt. Försöker hitta jobb nu och dricker inte heller. 

Han har också svårt att bjuda ut henne, eller som du kallar det, en inbjudan: Det är jättesvårt att få till en korrekt inbjudan
    Den andra tråden kan ju vara en copycat, någon som medvetet härmar TS.
  • fornminne
    Anonym (Lugn) skrev 2025-02-18 22:52:40 följande:
    Ja, så kan det vara. En copycat som är inne och skriver samtidigt som TS.
    Varför inte? Som tycker det är kul att göra narr av TS genom att framställa honom som en patetisk kåtbock. Inte bara en kille med diverse svårigheter som längtar efter kärleken. 
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2025-02-22 23:04:19 följande:

En annan sak dålig med modern dejtning är på hur allting klassas som "red flag". 

Sett ganska många videos men även en video där en person har en lista på saker som kallas för "red flags" och då är det helt absurda saker som kallas för red flags. 

Sluta titta på så många videos. Sluta hämta din verklighetsbild från internet. Gå ut i verkligheten och umgås med folk! Se hur folk blir tillsammans på riktigt!
    Fråga vänner och bekanta osv. Du behöver inte nämna tjejen eller hennes namn.

Självklart vill man inte att det ska pratas vitt och brett, men att försöka pålägga munkavle om du börjar träffa någon, är absurt. Ofta berättar man åtminstone för sina närmaste vänner om man ska på dejt eller har varit. Man berättar kanske inte för alla, men man håller inte träffar hemliga.

Du lever i en drömvärld, har orimliga krav och verkar inte ha en aning om hur relationer fungerar eller hur man blir ihop med någon. 

Alla är oerfarna i början, många är oerfarna i din ålder, men för dig handlar det om mer än så.

• fornminne
    anonym05swe skrev 2025-02-23 13:53:30 följande:

Blir också svårare att veta vad jag ska skriva efter ett tag. Inte skrivit på nästan en månad med henne ni men måste skriva imorgon med henne. 

Vill bara vara hennes 

Har hon aldrig skrivit först till dig, trots att det har gått flera veckor, är hon inte intresserad.

Hade hon varit intresserad, hade hon hört av sig.

Hon svarar artigt och trevligt när du skriver, men är inte intresserad av en närmare relation. Då hade hon som sagt ansträngt sig mer.
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2025-02-23 23:11:28 följande:
    Hon pratar även först på event där vi varit med varandra och hon bjöd ut mig en gång men då krockade det för oss båda. Är inte kört. 

Vi är inte i en relation och har aldrig varit tillsammans med varandra tidigare heller så går inte att jämföra. Jag har känslor och vill vara lojal för henne. Tycker redan det är jobbigt att inte kunna träffa henne ofta. 

Att ge upp gör man inte i första taget...
    Har hon bjudit ut dig en gång? Vad handlade det om?

Skulle ni träffas bara du och hon, eller bjöd hon flera? Stor skillnad.

Att hon pratar först på event samt svarar när du hör av dig, betyder inte att hon är intresserad på samma sätt som du är. Hade hon varit det, hade hon ansträngt sig mer. Hört av sig till dig först, inte låtit det gå flera veckor av tystnad.

Hon behandlar dig som vilken ytlig bekant som helst. Medan du fortfarande verkar tro att ni ska bli ihop, trots att ni inte ens har varit på dejt och du inte ens har frågat henne. 
  • fornminne
    Anonym (X) skrev 2025-02-24 07:20:35 följande:
    Hon och vänner skulle på konsert och sa att ts kunde hänga på.
    När han tog det på allvar och började planera ghostade hon honom i 5 veckor och sen kunde hon plötsligt inte gå.
    Hon bjöd alltså MED honom, inte UT honom?

Och TS förstår inte skillnaden?

Han verkar tolka in mycket som inte finns där. Att hon är trevlig och öht tilltalar honom, samt svarar på hans dm, tar han på största allvar. Det verkar räcka för att hålla hans hopp vid liv, och det är ju egentligen hans ensak. Han skadar ingen. Han lurar ingen annan än sig själv genom att fortsätta som han gör.
  • fornminne
    Anonym (X) skrev 2025-02-24 07:20:35 följande:
    Hon och vänner skulle på konsert och sa att ts kunde hänga på.
    När han tog det på allvar och började planera ghostade hon honom i 5 veckor och sen kunde hon plötsligt inte gå.
    Vad menar du med att han tog det på allvar? Trodde han att det var en dejt? Förstod hon att han hade misstolkat det hela, var det därför hon drog sig undan?

TS kanske lever på hoppet eftersom hon trots denna händelse inte har fortsatt ghosta honom, utan de har haft en viss kontakt. Men det kan lika gärna bero på att de är med i samma förening och hon vill inte att det ska kännas konstigt eller jobbigt om de ses på event. Hon vill inte behöva undvika honom, utan hoppas att de ska kunna ha en avspänd men ytlig relation.
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2025-02-27 21:43:57 följande:

Varför ska det alltid vara så svårt att skaffa flickvän? Är jobbigt minst sagt

Flickvän är inget man "skaffar" bara så där. Du måste umgås med tjejer och våga visa intresse. Finns ömsesidigt intresse kan det bli något, annars inte.

Du måste inte vara supersocial eller ha massor med kompisar för att träffa en tjej. Men är man introvert och saknar kompisar, blir det betydligt svårare.
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2025-03-11 23:25:59 följande:

Ja men kraven som kommer idag är helt orealistiska och allt för höga. Skillnaden i krav som killar har respektive tjejer har för en relation skiljer sig enormt. 

Nej, men är i princip krav på längd osv för en relation från en del tjejer. Även krav som att killar ska betala allt i en relation också ex. 

Finns en mängd orealistiska krav jag kan prata om

Du skriver att det finns en mängd orealistiska krav du kan prata om, men du ger inga konkreta exempel. Förutom längd och pengar.

Bara för att diverse incels på nätet påstår att killar måste vara minst 180 cm långa för att ha chans på tjejer, samt ha råd att bjuda på ditten och datten, betyder inte det att det stämmer med verkligheten. Mängder av killar och män har partner utan att vara jättelånga eller bjuda på allt. Eller för den delen vara perfekta på andra sätt. Ingen är felfri.

Däremot har killar och män i relationer, självklart sådant som attraherar tjejen de är tillsammans med. Delvis beror det väl på hur högt de siktar också. Ju attraktivare tjejen är, desto hårdare konkurrens. Mycket attraktiva tjejer är mer omsvärmade än medelmåttiga tjejer. 
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2025-03-12 10:02:37 följande:

För att det är det främsta som folk öppet pratar om på sociala medier. Finns folk som lagt upp en lista med urval av jättespecifika krav som kvinnor har som kvinnor pratat om som krav på sociala medier där en del krav är jättekonstiga. 

Inte sagt att ngn är felfri. 

Jag vet inte hur andra värderar hur attraktiv hon är.

Vilka är det som lägger upp dessa listor? Incels eller kvinnorna själva? Eller både och?

Sociala medier är inte verkligheten. Du fattar väl att dessa youtubers eller influencers eller vilka de nu är, inte talar för ALLA tjejer? Eller ens de flesta.

Ja, det finns gold diggers, det finns tjejer som bara vill gifta sig rikt, det finns tjejer som aldrig skulle dejta någon under 1.80 och bla bla.

Men DE FLESTA tjejer är inte så. Inte i verkligheten.

Alltså är det inte relevant för dig. Många vanliga killar får tjejer. Utan att vara rika, jättelånga eller jättesnygga. En del är korta, fula och fattiga. Alltså inte ens medel. De har det säkert svårare, i alla fall på ett ytligt plan. Ändå har åtminstone en del av dessa flickvän.

Om du inte lyckas, är det något annat du saknar, eller så riktar du in dig på fel tjejer. 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?