anonym05swe skrev 2025-03-22 12:56:14 följande:
Det är oetiskt att anklaga folk för saker utan att ens ha träffat ngn
Nej, men vi har 707 sidor tråd and counting, så det finns mycket att gå på.
Nu ska jag fördomsprofilera dig:
Du är uppvuxen i en medelklassfamilj med minst en universitetsutbildad förälder. Att plugga vidare efter gymnasiet är självklart i er familj. Jag är inte säker, men tror att du är ensambarn och att dina föräldrar var lite äldre när du föddes. Dina föräldrar är nöjda med att ha fått en så skötsam son som det gått bra för i grundskolan och gymnasiet. Du gjorde det du skulle på lektionerna och var säkert en sån som lärarna gillade. Dina föräldrar har aldrig tänkt tanken på att du skulle kunna ha autism. Det är ju bara konstiga människor som är autister och typ sitter och bankar huvudet i väggen, och sån är inte deras ordentlige och normale son! Själv har du många negativa uppfattningar om autism och autister, jag skulle tro att det är ren funkofobi.
Du vill inte koppla ihop dina svårigheter på universitetet med något funktionshinder. Det är bara otur (och dåliga lektorer och examinationsformer) som gör att du har det väldigt svårt att plugga när du inte längre bara ska gå till ett klassrum enligt ett schema, sitta still och vara tyst och göra som du blir tillsagd, vilket är en mycket NPF-vänlig studieform. På universitetet finns knappt något schema, du får skaffa böckerna själv, lärarna träffar du på någon föreläsning ibland, du får själv strukturera upp dina studier och planera din tid, och när det är dags för examination blir det problem. Mycket mindre NPF-vänligt. Eller större otur för dig.