Inlägg från: Anonym (fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fundersam)

Det här med ny partner, barn och ex....

Jag är skild sedan 4 år och har träffat en person som jag klickar väldigt bra med och vi har träffast ett tag och tycker väldigt bra om varandra men det är fortfarande tidigt. Pga olika anledningar så är våra scheman inte synkade vilket innebär att om vi bara ska träffas när vi både är helt barnfria så blir det väldigt sällan. 

Mina barn är 6 och 7år gamla. Mina barn är vana vid att det då och då är kompisar eller kollegor hemma hos mig och fikar på dagtid eller umgås på kvällen när de lagt sig. Därför tänker jag att för barnens del så skulle de inte bli så påverkade av att exempelvis personen jag träffar kommer förbi på kvällen, vill understryka att det inte skulle handlar om vi ska ligga hela kvällarna utan att vi bara skulle umgås. Eller vad tror ni?

Mitt problem är vad jag ska/måste berätta för mitt ex. Jag vet att han dessvärre inte skulle uppskatta att få veta i efterhand att barnen träffat min nya. Vilket jag har full förståelse för men risken finns att ifall jag tar upp det nu så kommer det bli ett himla liv och han kmr "vägra" gå med på att barnen ev skulle träffa min nya. 

Vad är bäst att "be om lov" i förhand eller be om ursäkt i efterhand? Kan tillägga att bråket som med största sannolikhet kommer uppstå kommer uppstå oavsett när jag berättar då mitt ex både är ganska svartsjuk och kontrollerande trotts att det nu gått flera år och han enligt egen utsago gått vidare...

• Svar på tråden Det här med ny partner, barn och ex....
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (M) skrev 2023-11-27 09:42:06 följande:

Jag förstår inte, du träffar ju andra människor, så varför skulle han reagera nu? Du säger väl till barnen att det är en kompis? 

skillnaden är han vet att det enbart är kompisar som jag umgåtts med, personer som han känt till sedan tidigare. Klart jag säger till barnen att det är en kompis med då jag vet att mitt ex brukar fråga ut barnen ganska ingående så kommerr de ju att berätta om mammas nya kompis. Jag kan inte be barnen att inte berätta något för jag tycker inte att de ska behöva bli mer indragna än nödvändigt i meningsskillnader mellan oss.
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (Nja) skrev 2023-11-27 10:36:34 följande:

Hur länge har ni träffats? "Ett tag" låter som att det ändå är för tidigt.

Vi har träffats i 5 månader så jag vet att det är tidigt och vi har ingen stress men vi bor inte i en jättestor stad så det finns ju även den risken att mitt ex får nys om det oavsett.
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (..) skrev 2023-11-27 09:58:45 följande:

Jag var 6 när mamma träffade en ny och presenterade honom som ?kompis?
    om de är en kompis varför är mamma då så konstig? barn förstår men än vi tror 

ja det är det jag tänker på också...
  • Anonym (fundersam)
    Mandel skrev 2023-11-27 11:09:21 följande:

Det är väl ändå inte supertidigt och ni ska väl inte flytta ihop nu utan bara umgås så barnen ser?

Nu var mina barn äldre än dina när maken efter 1,5 månaders dejtande presenterade sin nya och då sov hon över första gången de träffade henne...
    Och så flyttade hon och hennes son in hos dem efter knappt 6 månaders dejtande.  Håller fortfarande efter 4 år.

Nej vi ska inte flytta ihop utan precis som du skriver bara umgås.
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (Nja) skrev 2023-11-27 11:39:14 följande:
    Nej men ok, men efter den tiden kan det vara ok ändå kan jag tycka. Har du någon överenskommelse med exet om att berätta när du ska introducera någon? För annars så tycker jag att du informerar honom direkt efter att barnen träffat den här killen, ett kort sms räcker. "Jag har träffat någon en längre tid och det är seriöst mellan oss. Vi har kommit till en punkt där det är dags att barnen får träffa honom så det har de gjort idag, ifall de skulle säga något och du skulle undra."
    Nej vi har ingen uttalad överenskommelse om det mer än att det ska skötas med respekt. Exempelvis att man inte ska behöva höra från andra/barnen att de träffat sin mammas/pappas nya. 
Svar på tråden Det här med ny partner, barn och ex....