Inlägg från: Klartsomvatten |Visa alla inlägg
  • Klartsomvatten

Ska jag lägga mig i?

Anonym (nej) skrev 2023-11-30 15:33:26 följande:
    Att pappan inte ens försökt återknyta kontakten under dessa år säger ju en hel del om hur han är och hur han ser på relationen med dottern. Mer troligt att man kan hitta orsaken till brytningen där nånstans. 

Och att du försöker döma pappan utan att veta något alls om honom (typ ingen information om pappan framgår i tråden) säger en hel del om dig.

Hon valde att bryta kontakten, hon kanske blockade och tog avstånd på alla sätt och vis. Vad ska han göra då? Stalka henne, leta upp henne? Böna och be? Göra sig själv till åtlöje för en bortklemad 23 åring som går i taket så fort hon inte får mer pengar av sina föräldrar?

Nej, om jag väljer att säga upp kontakten med någon (varesig det är min förälder eller nån annan) så förväntar jag mig inte att de ska springa efter mig. Hon valde att lämna, bollen ligger då hos henne. Hade hon varit ett barn/tonåring hade det varit en annan sak men hon är en fullvuxen människa och får själv ta eget ansvar för sina relationer. 

• Klartsomvatten
    Anonym (nej) skrev 2023-11-30 16:02:00 följande:
    Och det får ju även pappan göra. Men en förälder som så lättvindligt ger upp kontakten med sitt barn, ja, det tycker jag säger en del om honom och om relationen som varit mellan honom och dottern. 

I relationen förälder och barn så har föräldern det största ansvaret, eftersom barnet under uppväxten varit i beroendeställning. 

Att du kallar dottern för bortklemad utan att ha något mer att gå på än TS beskrivning säger en del om dig. 

Dottern verkar i alla fall ha ett bra liv utan föräldrarna, så det kanske är bäst på det här sättet. 

Det är inte pappans ansvar att försöka återuppta kontakten bara för att han är hennes pappa. Hon är trots allt vuxen nu, hade hon varit ett barn hade det varit en annan sak. Hur vet du om det var lättvindigt eller ej? Du vet ju inte vad han försökte under konflikten.

Håller inte med om att föräldern alltid har det största ansvaret, när det handlar om barn och tonåringar ja, men inte nödvändigtvis när barnet har vuxit upp till en vuxen människa vilket dottern är. 

Jag kallar dottern bortklemad eftersom jag läser ts beskrivning och utgår ifrån det. Vad ska man annars utgå ifrån? Påhittade tänk-om scenarier som du gör?

• Klartsomvatten
    Mrs Moneybags skrev 2023-12-01 09:23:48 följande:
    Sant, men man ska komma ihåg att dottern har sin egen version av den här historien också. Den har vi inte hört...
    Så är det ju med alla trådar. Man får ju bara höra en version, trådskaparens version. Och eftersom det är det enda man har att gå på så får man ju utgå från det, annars blir det ju svårt att diskutera. 
Svar på tråden Ska jag lägga mig i?