Tink skrev 2024-01-22 22:56:12 följande:
Mitt inlägg var inte riktat mot någon särskild. Jag står inte på någons sida och är varken en radikalfeminist eller en suffragett. Snarare tvärtom.
Men eftersom jag råkar arbeta med AI till vardags, ser jag inte riktigt hur just denna teknik skulle kunna ha någon större inverkan på människor kärleksliv. En chatbot, även om den skulle kunna klara turingtestet och prata med den mest förföriska rösten, är ingen ersättning för en människa med alla hennes drömmar, lekfullhet, irrationalitet och känslomässiga krumsprång, vilket är ju det som gör även en platonisk och icke-sexuell relation intressant och givande på sikt.
En partner ska kunna bjuda på lite oväntat motstånd och utmaning för att vara spännande i längden. Annars är det bara som spunnet socker. Sött, fluffigt och väldoftande men inte särskilt mättande. Och faktiskt lite äckligt efter ett tag.
Fast jag tror att de som vill ha en AI kvinna vill ha någon utan motstånd. De klarar i regel inte av relationer, har svårt med social interaktion. Det är ju ofta skälet till att de inte kan dejta som vanligt. Tragiskt när man tänker på det.