Framtiden är AI, män och kvinnor kommer inte behöva varandra längre
Jag tror inte att vi hinner vara med om detta. Men framöver, absolut.
Jag tror inte att vi hinner vara med om detta. Men framöver, absolut.
Ser att du skrivit ett 40-tal inlägg i tråden där de flesta verkar handla om att AI inte är äkta. Jag vill bara inflika att vi ur ett rent vetenskapligt perspektiv inte kan veta huruvida avancerade AI-modeller har ett medvetande, eller om det är möjligt att de utvecklar ett medvetande i framtiden.
De modeller som finns idag är uppbygga genom gigantiska sk neurala nätverk, och sådana nätverk finns även i våra mänskliga hjärnor. Det finns dock förstås en hel del skillnader mellan digitala och biologiska neurala nätverk. Är det i just dessa skillnader det som ger upphov till medvetandet finns, eller är det i nätverket i sig (eller är det inte i hjärnan över huvud taget?)? Det är frågor som vi inte har några svar på i dagsläget.
Ur ett vetenskapligt perspektiv är det dessutom omöjligt att bevisa ett ?inte?, vilket gör att vi kanske aldrig kommer få något definitivt svar på frågan.
Oavsett så verkar de mest avancerade språkmodeller mer och mer bete sig som om de vore medvetna - antingen pga att de är det eller för att de tränas på mer och mer människogenererat data och därför blir mer och mer människolika i sitt beteende. Det finns ingen som med säkerhet kan säga vad det beror på.
Och som om helt icke-biologiska AI-modeller inte ger oss tillräckligt med filosofiska och etiska dilemman så pågår det stora experiment nu där man kopplar samman levande, mänsklig hjärnvävnad med datorer för att öka AIns kapacitet. Personligen kan jag känna att där går min gräns.