Vad är det för fel med att Lucia är en tävling i skönhet och sång?
Röstningsförfaranden och diskussioner om vem som ska vara lucia, får inte förekomma anser jag. Man kan inte kränka barn - eller för den delen vuxna som inte själva valt att ställa upp i en luciatävling - på det sättet. Jag har själv ett obehagligt minne från en sådan situation, det var på en arbetsplats när jag var 20. Det är nu många år sedan, men jag tänker på det varje år i luciatid.
Där var det några kvinnor som hade bestämt att det skulle vara luciatåg, och de hade även pratat ihop sig om vem som skulle vara lucia. Jag hade det typiska luciautseendet: lång, smal, ljushyad, blåögd, långt blont hår, ansågs se bra ut av många.
På en kafferast äskade en av kvinnorna tystnad, och så berättade hon att det skulle bli luciatåg och alla i vår grupp förväntades delta och gå runt i hela huset och lussa för de andra grupperna. Hon berättade också hur de hade tänkt angående valet av lucia:
"Ja alla vet ju att lucia brukar vara lång och ha ljus hy och långt, blont hår" (här vände alla sina blickar mot mig, och kvinnan tittade också förstulet åt mitt håll), "men vi är ändå alla överens om att XXXXX" (som kom från Sydamerika och var kort och hade pojkklippt svart hår, bruna ögon och mörkt olivfärgad hy) "ska vara Lucia. För hon är ju så söt och rar och pigg och gullig och trevlig och allmänt omtyckt..." (vilket förmodligen skulle betyda, att jag saknade alla dom egenskaperna).
Det blev alldeles tyst i rummet och alla tittade på mig, och jag vet att alla tänkte den tanken också. Jag ville bara sjunka genom jorden! Och jag hade aldrig BETT om att få vara lucia, jag hade inte ens vetat att det skulle bli ett luciatåg! Man får inte utsätta människor för sådana situationer. Det är det inte värt!