Vad är det för fel med att Lucia är en tävling i skönhet och sång?
Cathariiina skrev 2023-12-23 04:44:43 följande:
Jag kan faktiskt inte fatta detta, att trots att det EGENTLIGEN finns en medvetenhet om att många barn och unga mår dåligt, så fortsätter de obligatoriska skolorna, där ungarna TVINGAS att vistas, att servera tillfällen för kränkande behandling. Jag tänker även på alla de här tillfällena där eleverna ska välja varandra för par- och grupparbeten... och så sitter det en unge där, som inte har någon självklar kamrat att vara med, och läraren måste truga grupperna att ta honom eller henne. "Vi vill inte ha henne, vi hade henne förra gången." Allmän förnedring de lux. Men ändå fortsätter det i våra skolor, år efter år. Och ännu värre dessa skolresor med övernattning, där de ska välja vilka de ska dela rum eller tält med. Hur kan det få förekomma? Men lärare har tyvärr ofta lika mycket empati som en lobotomerad groda... Man skulle nästan kunna tro, att det är ett krav för att få anställning som lärare.
Vet att modern min berättade om sin skoltid på 60-talet där lärarna lät sina elever välja ut lagkompisar under idrottslektionerna men detta var ju längesen och dessa lärare borde veta bättre i nutidens mer upplysta och pedagogiska skolklimat.
När det kommer till Luciatåg så minns jag från min egen skoltid att barnen fick välja lite mer fritt vad de ville klä ut sig till och detta var på 90-talet.
Fick häromdagen också se ett par nytagna bilder från mina syskonbarns luciatåg där det fanns gott om småtjejer med luciakrona på hjässan. Som sig bör då Lucia för barn inte ska vara en tävling i prestige och ytlig popularitet. Dåliga värderingar att lära ut till våra små.