Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Därför röstar jag inte på SD.

Jag har tidigare betraktat mig som hemmahörande i högern, då jag är mot ständigt nya och högre skatter, mot pengaslöseri, mot en allt för generös migration, för kärnkraft, för ett starkt försvar, för ett starkt rättsväsende, för ordning och reda samt en bra skolutbildning även för duktiga elever.

Jag har inte ändrat åsikt i detta med åren.

Men så kom Reinfeldt och vände upp och ner på vad vi tidigare betraktat som typisk höger- eller vänsterpolitik.

Som ung/ung vuxen i början av 90-talet intresserade jag mig för Sverigedemokraterna och röstade nog på den vid något riksdagsval där. Jag har senare röstat på SD i något kommunal- eller landstingsval.

Men nu har jag kommit fram till jag inte alls är höger, utan vänster, för jag är inte bara emot att Ibn Rushd driver skolor, utan även hela systemet med privata skolor vars verksamhet finansieras med skattemedel.

Slutligen så är jag för det sjuk- och socialförsäkringssystem som vi alla bidrar till och som Socialdemokraterna byggt upp.

Så förutom nassebkgrund, rasasmanklagelser, mm, så kan jag inte rösta på sd något mer, för SD är ju höger och vill nedmontera det jag anser är positivt för vårt samhälle.

Jag anser också att de allmännyttiga bostadsbolagen med byggande och förvaltande av hyresbostäder är fördelaktigt för hela samhället.

Så därför kan jag inte rösta på sd eller på blått/höger något mer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-12-29 09:39
    Det blev lite konstigt när jag försökte att redigera styckesindelning mm, funkar inte som det borde på FL + att skrivfältet blir stört av långa trådstarter. Meningen som börjar med "till sist..." skulle såklart ha legat sist.

• Svar på tråden Därför röstar jag inte på SD.
  • Tom Araya
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-29 09:54:00 följande:

Den politik du önskar stämmer väldigt väl med min syn.
    Allmännyttiga bostadsbolag är jätteviktiga för samhället. 

Reinfeldt förstörde Moderaterna och duperade hela Sverige. 

Det som skulle kunna bli bra är en S och C regering. Den breda mitten som Annie talade om. Jag tror att det är detta Magdalena ser som drömregeringen för henne. 

Det viktigaste är ju att Miljöpartiet hålls utanför nästa Regering. 

SD bör inte helller vara med.

Så S och C, det kan bli bra.

C är ju som att mixa Reinfeldtmoderaterna med miljöpartiet... urrk!
  • Tom Araya

Jag vill inte tillbaka till det samhälle och den samhällsordning som gällde före socialdemokraternas reformer på 30-talet och som fick ny kraft och fart efter andra världskriget. Det var ganska eländigt med allmänt dålig bostads- och levnadsstandard, dålig tillgång på bostäder och väldiga klasskillnader.

• Tom Araya
    Less is more skrev 2023-12-29 19:03:45 följande:

Jah håller med dig när det gäller bostad, skolor och välfärd men jag har alzrig röstat ppå SD. 

Däremot röstade jag på ett annat högerparti. Det är för att jag sätter säkerhetspolitiken, polisen och försvaret högst nu och säkert nästa val också.

Högern är de som skurit mest i de resurserna.
  • Tom Araya
    Anonym (Q) skrev 2023-12-29 22:03:48 följande:
    Nu vill han inte riva alla moskeer och inkräkta på grundlagen om religionsfrihet, däremot vill han riva de moskeer där ett osunt, odemokratiskt, homofobiskt, antisvenskt och antisemitiskt klimat grundläggs och sprids.

Ofta tas saker ur sitt sammanhang.
    Som att det sitter i själva byggnaden och inte i de människor som verkar där...
    Osannolikt korkat förslag!
  • Tom Araya

Förr brukade jag gilla Folkpartiet, men de har jag tappat för länge sedan och vet inte riktigt vart de står idag. Uppenbart var i alla fall att de inte har en bostadspolitik och inte har medverkat till en bättre skola (som var deras hjärtefråga).

• Tom Araya
    Anonym (Q) skrev 2023-12-29 22:58:11 följande:
    Ändå gör tom skolan på detta sätt när det inte fungerar. Vissa skolor med stora problem stängs, läggs ned och eleverna sprids till andra skolor för att få bukt med problematiken.
    Nej, det gör man ju inte. Man hanterar människor och flyttar på dem, inte river byggnaden och tror att problemet sitter där.
  • Tom Araya

Jag passar inte in inom vänstern när Israel-Palestina-frågan kommer upp heller...

• Tom Araya

Just nu är jag förövrigt rätt förbannad på SD och högerfalangen bortom, då de motarbetar NATO-anslutning och stöd till Ukraina.

• Tom Araya
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-30 15:11:04 följande:

Fast om du är för bra skolor även för duktiga elever, så måste du väl vara fortsatt för friskolor? För de är de enda som möjliggör och utför någon form av sortering och nivågruppering av elever, och får man inte göra det så kan det inte bli en bra skola för de duktiga eleverna. Och särskilt inte för dom som har fattiga föräldrar, och därför måste gå i en kommunal skola i ett dåligt område i så fall.

Att det bör vara bättre kontroll på skolorna är en annan sak, och de religiösa friskolorna bör absolut läggas ned. Möjligen kan de kristna få vara kvar, men vi ska inte ha skolor där barnen lär sig hebreiska eller arabiska i stället för svenska, engelska och andra europeiska språk, och där de får lära sig att de flyter ovanpå den ogudaktiga majoritetsbefolkningen i landet. 

Vi har haft en bra skola och det var inte en privat skola, utan statlig.

Om vi får stora skillnader i kvalitet, metoder, elevunderlag, betygsättningskrav e.t.c. på skolorna så medför det ett problem i sig.
    Vad vi behöver är en skola som ä lika rakt över, en jämn och hög kvalitet oavsett vem man är och vart man bor. Sedan kan det finnas specialskolor i begränsad omfattning för vissa särskilda behov.

Men det största problemet med privata alternativ är profitkraven, som rimmar illa med syftet och vart pengarna kommer ifrån. USA har en grundlag som förbjuder sådant och jag är helt emot att vi tillåter det i Sverige, vilket vi är ganska unika med.
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-30 15:11:04 följande:

Vidare har du missuppfattat det, som du tror att Sd vill avskaffa de sociala trygghetssystemen. Sd är ett socialkonservativt parti, d.v.s. de förenar socialdemokraternas fördelningspolitik, sociala ansvar och omtanke om de svaga med högerpartiernas värnande om traditioner, kristna ursprung, nationalism... samt såklart insikten att vi inte kan dalta längre med den brottslighet som vi har fått in i landet nu. 

Så uppfattade jag SD när jag eventuellt röstade på dem. Men i praktiken har SD fört en socioekonomisk politik man kan förvänta sig av ett höger-/mittenparti. Så de som är vanliga knegare (de flesta jag känner) och röstar på SD är riktigt korkade.

Ett stort problem med höger och brottslighet är att högern vill dra ned på hela den offentliga sektorn, men det är ju i huvudsak där man både jobbar förebyggande och med att ta hand om konsekvenserna.
    Så när högern vill "ta i med hårdhandskarna" så finns inga resurser för det och inge resurser tillkommer. Se bara på bristen i platser på häkten och fängelser och nu även bristen på personal i kriminalvården. 
Svar på tråden Därför röstar jag inte på SD.