Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Därför röstar jag inte på SD.

Tom Araya skrev 2023-12-29 23:04:10 följande:

Just nu är jag förövrigt rätt förbannad på SD och högerfalangen bortom, då de motarbetar NATO-anslutning och stöd till Ukraina.

Du verkar vilja ha allt bara på ditt sätt. Ska du starta ett eget parti?
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2024-12-27 00:30:54 följande:
    M och SD: ?Låt eleverna betala för skolmaten?

Från och med nästa år ska gymnasieelever i Staffanstorp betala för skolmaten, anser de styrande partierna.

M och SD: ?Låt eleverna betala för skolmaten?
    Bra.
    750 kr per termin är ju i dagens pengar mycket mindre än de 600 kr jag betalade per termin for typ 30-40 år sedan.
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2024-12-27 00:36:50 följande:
    Du betalade för maten på en svensk gymnasieskola?
    Ja.
  • Tow2Mater

^
    Hittade t ex detta från 1999:

1981 upphörde de statliga bidragen och maten i skolan är sedan dess en rent kommunal angelägenhet som i de flesta fall finansieras via kommunalskatten.

Den kostnadsfria skollunchen är sedan förra året reglerad i skollagen för grundskolan men inte för gymnasiet. Cirka 280 000 gymnasieelever har möjlighet att äta skollunch varje dag. Cirka hälften av kommunerna saknar dock helt mål och riktlinjer för skolmåltidsverksamheten i sina skolplaner.

Sedan början av 90-talet har allt fler kommuner bör jat ta betalt av sina gymnasieelever för skol maten. I dag debiteras avgifter i 35 kommuner på mellan 350 och 1 000 kronor per termin. Diskuss ioner om att införa avgifter pågår i ytterligare 17 kommuner.

docplayer.se/17957887-Sedan-borjan-av-90-talet-har-allt-fler-kommuner-borjat-ta-betalt-av-sina-gymnasieelever-for-skol.html

Svar på tråden Därför röstar jag inte på SD.