Inlägg från: Anonym (d) |Visa alla inlägg
  • Anonym (d)

Ta mobilen

Nej, jag håller inte med andra om att det skulle vara rätt. Hur ska TS kunna ha kontakt med sina nya vänner som hn förhoppningsvis får, använda appar på ett bra sätt för att klara vardagen och nykterheten? Hålla koll på klockan, väckarklocka och allt annat som kräver x antal extra prylar. Att de har rätt att kolla igenom telefonen ibland om drogmisstanke finns kan jag köpa men att begränsa en 17åring och dennes rätt till privatliv. Nej då känns det mer som att folk inte inser vilket hjälpmedel en telefon kan vara. Snapchat skulle förbjudas såklart men att inte ha en telefon alls blir ett för hårt straff som kan gå helt fel...

En telefon tar inte bort möjligheten till andra förbättringar...

• Anonym (d)
    Anonym (Dagens i-landsproblem) skrev 2024-01-20 13:26:45 följande:
    Vännerna kan man ringa till/från föräldrarnas mobil. Ts kan ha en väckarklocka och ett armbandsur. Appar kan man leva utan. Ts har ändå rätt till ett privatliv, det är inget som är beroende av en mobil eller inte.

Nu gick jag inte in på alla detaljer kring appar/telefonens funktioner då det finns x antal fler exempel som blir krångliga. Att inte ha bank-id t.ex. Men för långt att skriva om.

Att messa kompisarna från förälderns mobil tar bort allt privatliv direkt. Kompisarna kan inte dela privata saker och det måste hålla sig till när TS är på samma plats som sina föräldrar. Dvs inget dagtid, vid hobby knappt alls.

Plus björntjänst om de vill kontrollera TS är det bättre att de kan följa vars hon är istället för hon kan hamna i trubbel utan att kunna få hjälp.

• Anonym (d)
    Fjäril kär skrev 2024-01-20 13:32:00 följande:
    Folk har klarat sig i modern tid genom klockradio , väckarklocka, papperstidning , frimärken och  papper och penna. Det är ingen mänsklig rättighet att ha tillgång till internet. 

Jag har en tjej på 17 år i min närhet som manipulerade och lurade föräldrar och sina vänner hur mycket hon behövde en mobil i tillfrisknandet från droger och dåligt umgänge.  Vilket resulterade i att hon rymde från sitt behandlingshem, skaffade nya drogvänner och hittade nya droger och hamnade i sexuellt utnyttjande som mycket väl kunnat sluta i prostitution om inte polisen hittat henne. 

Var inte så naiv i hur beroende fungerar. 

Ja för så kommunicerar ungdomar och så funkar livet idag... Bara att vara utan bank-id är krångligt nu.

Jag är inte ett dugg naiv, hur är det med dig? Ett år är fortfarande för länge att inte ha en mobil. Mobilen ska givetvis inte lämnas vind för våg men att ditt exempel inte kunde hänt utan mobil är också naivt.

Svar på tråden Ta mobilen