Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

Föräldrapenning hel dag

Vill och vill. Vi har en lag som ger dig rätt att gå ner i tid. Och schemat ska läggas enligt dina önskemål om det inte innebär påtaglig störning vilket är arbetsgivarens ansvar att påvisa i så fall.
    Det finns bara ett par AD-domar till arbetsgivarens fördel gällande detta så det är inget de bara kan dra till med. 
    Om du skulle vilja börja senare några dagar i veckan så kan ni väl gå omlott.  Mamman åker tidigare hemifrån,  du lämnar barnen och åker sen till jobbet.  Sen hämtar mamman. 

• Anotherone
    Doris1982 skrev 2024-01-28 22:57:29 följande:
     Jag skickade ett e-mail till min arbetsgivare angående önskade arbetstider. Jag ville börja jobba en timme senare och sluta cirka 2 timmar tidigare än andra, samt arbeta endast dagtid från måndag till fredag, inklusive vissa helger. Han svarade med följande: 'Jag har rätt att gå ner till 75%, men eftersom jag har jobbat i skift tidigare behöver jag fortsätta TROTS att jag förklarade att min partner är borta och arbetar på en annan ort måndag till torsdag. Det innebär att han redan är borta från söndag eftermiddag till torsdag sent på kvällen. Detta innebär att jag är ensamstående 4 dagar i veckan. Vad bör jag göra? En utväg är att jag säger upp mig. Kan jag be om en omplacering? Har jag rättigheter gällande mina förfrågningar? Vilken sorts arbetsgivare är detta som agerar så? Självklart är han en ny chef och känner inte mig alls.
    Det verkar som att de vill åberopa påtaglig störning.
    Dvs att det blir svårt för dem att lösa bemanning för de timmar då du vill vara ledig. Det är inte ditt problem.  Och de ligger på dem att bevisa att det inte går att lösa med ändrade turer,  timvikarie eller annat.
    Ta kontakt med HR eller med facket.
    Skiftarbete är lite knepigt,  det är ett av de fall där arbetsgivare har fått rätt pga det kan inte krävas att man gör om hela skiftgången för EN individ.  Men det beror som sagt på hur viktigt det är att någon är där, verksamheten kanske kan rulla ändå den timmen på morgonen?
    Eller så är det som tex hos räddningstjänsten,  där kan du inte ha en person som börjar 9. Skiftet bemannas som en enhet. Utan då får man plocka bort hela dagar och gå ner i tid på det sättet istället.  
Svar på tråden Föräldrapenning hel dag