Vi har för olika syn på uppfostran att det påverkar vårt förhållande
Jag och min man fick en son för ett år sen och allt har funkat ganska bra med vårt samarbete och syn på uppfostran fram till nu. Nu när vår son börjar få en riktig vilja, testar saker och är busig har vi väldigt olika syn på hur vi ska göra när han gör fel. T.ex om vår son drar i håret är jag enligt mig själv pedagogisk, tar bort handen och säger bestämt att nej sådär gör man inte, gör såhär istället (klappa). Men min man tar bort hans hand väldigt bestämt och ryter i så argt att han ofta blir så rädd att han börjar gråta. Jag tycker att han är för hårdhänt och gillar absolut inte att sonen ska behöva börja gråta och eventuellt bli rädd för sin pappa. Han förstår ju inte att det gör ont när man drar i håret utan tror bara att han busar så han blir ju väldigt förvirrad när hans pappa ryter till helt plötsligt.
Enligt min man är jag för mesig och senast sa han att jag aldrig skulle klara av att uppfostra honom själv vilket sårade mig. Han å andra sidan blir extremt kränkt när jag säger åt honom att han inte får göra så mot vår son och säger att han inte ska säga åt honom hur han ska uppfostra vårt barn. Han har två barn sedan tidigare så han tycker väl att han är mer erfaren och vet bäst. Frågan är hur vi ska komma överens när vi båda är säkra på att vi gör rätt på vårt sätt? Att skilja oss är inte aktuellt och det hjälper ju inte hur han beter sig mot vårt barn.