Inlägg från: Henke81 |Visa alla inlägg
  • Henke81

Den bästa småstaden...

fjanten skrev 2024-02-23 07:30:11 följande:

Sala! Ca 20 000 invånare. Nära till: Västerås, Uppsala, Stockholm, Enköping, Avesta m.fl. (tänker på jobb). Charmig stad med vacker stadspark med promenadstråk runt vackra dammar, en väldigt stor och välbesökt stadslekpark, ett centrum med trevliga butiker (plus en galleria med några kedjeaffärer, lindex, kappahl, intersport...), många äldre byggnader bevarade - så det ser trevligt ut i centrum. Har man barn så finns det många olika idrotter och hobbys att välja på, trots liten stad - exempelvis dans, kurser i massor av musikinstrument, fotboll, innebandy, hockey, simning, judo, aikido, gymnastik och så vidare plus. Skola finns F-gymnasium. Plus möjlighet för gymnasieungdomar att gå på gymnasium i exempelvis Västerås istället, om det är mer intressant. Överkomliga priser på villor och bostadsrätter om man vill köpa, annars går det ofta lätt att få en hyresrätt utan kötid (exempelvis via AB-hem eller Stehus AB). Finns sjukhus, vårdcentraler, BVC, MVC, folktandvård o.s.v. - men akuten behöver man dock åka till exempelvis Västerås för.

Konstig dialekt i Sala. Liknar ju inget annat.

Men i övrigt så..

Tidigare var nog Strängnäs en bra stad, men nu har maffian hittat dit, så den staden går bort 
  • Henke81
    Freddie K skrev 2024-02-23 15:34:20 följande:

Falköping kanske? Vet inte hur många invånare de har, men det kan inte vara så många och det tar bara en timme med tåg till Göteborg. Sen pratar de lite bonnigt där med och jag gillar det. Glad

Dom pratar fint och det ligger bra till
  • Henke81
    Hjelm skrev 2024-02-23 15:30:55 följande:
    Håller med, Strängnäs var jag en hel del i när jag växte upp eftersom jag hade släkt som bodde där. Supermysig stad, och en timme från Stockholm. Hade nog varit idealiskt om det inte vore för att kriminaliteten och gängvåldet brett ut sig så mycket där på senare år, som sagt.
    Nej Idag skulle jag inte sätta min fot i Strängnäs, men när jag växte upp hade Strängnäs nästan bilden av en idyllisk liten stad. Nästan
  • Henke81
    Rockärbäst skrev 2024-02-23 15:41:05 följande:

Enköping 
    Bålsta 
    Båda nära till både Stockholm och Västerås Glad
    Bålsta  = SL pendeltåg till Sthlm  + SJ till Sthlm, Enköping och Västerås. 

Enköping är ganska?.. tråkig. 

Bålsta är varken särskilt fint och trevligt, eller ens en stad. Ligger oroväckande nära sunkhålan Bro också. 
  • Henke81
    fjanten skrev 2024-02-23 20:10:06 följande:
    Jag tycker att salabor har en dialekt som är väldigt Västmanland men med influencer av Dalarna. Ganska mysig dialekt!
    Ja men är det inte lite bland-dialekt?
  • Henke81
    GGN skrev 2024-02-24 08:13:38 följande:

Nyköping, kanske?

För 20 år sedan men idag vet jag inte. Kriminalitet nu för tiden. Skulle väl hellre välja Katrineholm idag. 
Svar på tråden Den bästa småstaden...