Inlägg från: Kvarna |Visa alla inlägg
  • Kvarna

Varning för energidryck!

Vill verkligen varna folk i allmänhet, inte minst alla som har barn och ungdomar. Även industriarbetare eller byggarbetare som gärna slänger på en energidryck på lunchen.

Energidryckens effekt är att den i början ger en kick. Du blir verkligen piggare men effekten blir allt mindre desto längre tidsperiod du dricker regelbundet. Tillslut kommer du till den punkten att du MÅSTE dricka för att fungera någorlunda normalt och så fort den börjar gå ur kroppen så blir du onormalt slö och måste dricka 1 till för att återigen fungera hyfsat normalt.

Eftersom jag inte är läkare och biverkningarna ter sig olika hos olika personer och att biverkningarna är många så är det bättre folk googlar.

Efter 20 års användande varav kanske de 5 senaste åren som daglig brukare beslutade jag att jag skulle sluta. Mest för att det är dåligt för tänderna, det är onödiga pengar, ger högt blodsocker och ökad puls.

Vad jag fick var dödsångest, oro, yrsel, sammandragningar i bröstet. Utöver det blev jag hysteriskt trött där jag aldrig riktigt kom ur det utan var som en zombie.

Så för guds skull brukar du själv eller du har nära och kära så informera. Ju tidigare det stoppas ju bättre är det. Det är inte bara koffein(som är en högre dos än en kopp kaffe) där är även andra ämnen så som taurin som påverkar kroppen.

Vet att det kan låta fjantigt men föräldrrar låt er inte luras av att det "bara" är en läsk.

• Svar på tråden Varning för energidryck!
  • Kvarna

Anade att diskussionen skulle handla om energidryck VS kaffe. Min ovetenskapliga åsikt är inte att det handlar om koffeinet. Även om att sluta med koffein kan skapa oro/ångest så var det i mitt fall inte det värsta.

Kaffe innehåller inte massa socker med allt vad det innebär, det ökar inte din puls markant, det innehåller inte taurin. Därför är inte jämförelsen relevant.

För min del tror jag det var taurin som orsakade mest obehag.

Taurin hjälper till att balansera vätskebalansen i kroppen och att det har påverkan på nervsystemet. I mitt fall kissade jag som en odiagnostiserad diabetiker de första dagarna efter jag slutat och stickningarna i bröstet och framförallt någon timme efter jag ätit berodde antagligen på det. Taurin stör också hjärtats rytm.

Tänker inte ge mig in i en diskussion om utifall energidryck ger en kick eller inte. Precis som biverkningarna är olika hos olika personer så lutar rätt mycket för att effekten också varierar. 

Jag blev dödstrött när energidrycken var på väg ur kroppen och för att fylla på energin igen så hade jag behövt dricka 1 till.

Det finns en anledning till 15-års gräns och att läkare avråder unga generellt från att dricka.

Det är dåligt med cigg, snus och narkotika men det är uppenbart. Tror många ser sina barn&ungdomar dricker energidryck då och då och ser det som oskyldigt. 

Som sagt vill varna andra då det var en extremt otrevlig upplevelse och inte minst onödig. Höll uppe med snus drygt ett år(efter att ha snusat i 20 år) och det hade sina sidor det också men det var en annan sak. 

Svar på tråden Varning för energidryck!