Inlägg från: Anonym (vikten!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vikten!)

Varning för energidryck!

Min 13-åring fick massa energidrycker av sina kompisar i present, på sitt kalas. Vi kollade upp koffein-innehållet och konfiskerade sedan de "presenterna". Sa tyvärr gumman, det där var inte ok att de gav dig, det är vi föräldrar som bestämmer över sådana saker.

Undrar om de andra föräldrarna visste om vad deras barn gav bort i presentpåsarna??

Iaf så började jag dricka dem, en om dagen, eftersom jag är för snål för att kasta bort saker. Dricker redan kaffe, tänkte jag, så vad gör det.

Gick ner 0,5-1kg om dagen de första 2-3 dagarna, sedan stabiliserades det en aning. Detta var nu två veckor sedan men jag har fatiskt köpt nya burkar som jag smygit in till jobbet. Behövde en liten push att få igång viktnergång, så jag använder dessa några veckor till, tänker jag mig.... 

• Anonym (vikten!)
    OlManH skrev 2024-03-04 14:47:00 följande:

En kopp kaffe på 2dl innehåller 100-120mg koffein.
    2 koppar kaffe innehåller alltså mer än en stor burk energidryck vilken innehåller ca 160mg (32mg/dl).
    Onödigt med energidryck men snackar vi intag av koffein för vuxna så är nog kaffet ofta en bra mycket mer bidragande källa.

Beror på vilken energidryck. Den jag dricker är 355ml (stor burk?), och innehåller 200mg av koffein. Får det till 56 mg/dl. 

Visste dock iten att det var så jämförbart med kaffe, trodde kaffe var lägre...
Svar på tråden Varning för energidryck!