• Lönnsirap

Varför nedlåtande!?

Varför folk är som de är kan man inte alltid veta, men vissa människor har genuint svårt att glädjas åt andras "lösningar" i livet och ser problem. 

Jag tänker också att det naturligtvis också kan ligga genuin oro kring att du faktiskt blir lurad och utnyttjad, men att det liksom ligger i att vara förälder att vilja ge sitt barn vad man tycker är rimligt. 

Mitt råd är att faktiskt boka en tid med en familjejurist för att prata om adoption, arv och situationen i sin helhet, för att faktiskt gå igenom just de juridiska aspekterna och faktiskt fundera vidare på om dina vänner faktiskt har anledning till oro, utan mest är ovana vid situationen och därmed oroliga utifrån allmän "känsla".

• Lönnsirap
    Gatekeeper skrev 2024-03-07 12:30:07 följande:
    Tack för tipsen! Jag tar till mig av allt. 
    Det finns nog en liten rädsla för att t.ex att föreslå familjejurist. Kanske en liten oro att hon ska känna "det har funkat så bra hela tiden och nu ska han börja krångla och dra in jurister"!
    Jag ska nog i första hand försöka genomföra adoption tidigare än jag tänkt.
    Jag är egentligen inte orolig,  men nu när jag läst alla råd så känns det ändå lite i magen.
    Jag kan inte föreställa mig ett liv utan henne. Det skulle inte gå.
    Mitt råd rör snarare din egen framtid, hur du tänker och vill göra, än att du och exet går dit direkt. 

Jag tänker att det i vissa lägen i livet är väldigt rimligt att just prata med en jurist för att faktiskt diskutera och prata om olika upplägg innan det finns konflikter, eller innan man gjort saker som "blev dumt", med facit i hand. 

Man kan som bekant inte veta allt, eller förstå allt. Däremot så finns det ju människor som vet väldigt mycket mer om adoption, arv och och konflikter som ploppat upp mellan vårdnadshavare... Och en del av dem jobbar som jurister.

Om ni går dit tillsammans, absolut, men viktigast är att du får lite rådgivning av någon som faktiskt kan den typen av juridik.
Svar på tråden Varför nedlåtande!?