• Anonym (E231)

Stödgrupp efter utomkvedshavandeskap

Hej, jag hoppar gärna in här.

Lite back story: Försökt bli gravid i ca 4 år. Fick göra ivf 2022 och det tog sig på första försöket, har nu en liten buse på dryga året.
    I januari i år blev jag spontant gravid, ni kan ju ana lyckan! Var väldigt orolig då jag hade brunaktiga flytningar hela tiden. Jag frågade mvc om det var normalt, och fick svar att ja, det är inte ovanligt.

En helg fick jag otrolig smärta i magen, kunde inte gå eller röra mig, tog alvedon och låg blixtsilla i ca 2 timmar och sen gick det över lika fort som det dök upp. Tänkte att det kanske var gaser eller liknande.. 

Två veckor senare när jag var ensam hemma med pojken så fick jag samma akuta smärta igen, men denna gång snäppet värre. Lyckades sätta sonen i spjälsängen så han var säker. Fick sen sånna kramper att jag kräktes av smärta, ringde hem mannen och kontaktade vården. Fick åka in akut och efter undersökning visade det sig vara ett x. 9 veckor in i graviditeten så xet var relativt stort, och hade orsakat en liten inreblödning, men äggledaren hade inte gått spruckit utan det var bara som pyspunka. (2 dl blod i buken) Blev opererad samma dag och en äggledare plockades bort.

Nu väntar jag fortfarande på att cykeln ska komma igång som vanligt så vi kan sätta igång babyverkstan igen! Blev ju så glad att vi skulle få ett syskon och sen grät jag i ett par dagar när det gick åt skogen. Men nu vill jag bara att kroppen ska bli normal. 

Inväntar mensen och ska den köpa ältest för att få koll på cykeln.

Hur lång tid tog det för er mens att komma tillbaka? 

• Anonym (E231)
    Svartahallon skrev 2024-04-11 10:56:49 följande:

Åh hoppas att du mår bra efter omständigheterna! Tack för att du delade med dig! 🥰

Jag fick positiva ägglossningstest 2 veckor efter operationen men det blev uppenbarligen ingen ägglossning då. Utan den blev istället en vecka senare med tydligare test och temperaturökning. Så det blev ungefär 3 veckor efter.

Mensen kom som vanligt 14 dagar efter ägglossningen.

Är nu inne på vårt 2a försök efter operationen! 

Läkaren sa till mig att om mensen inte kommit igång inom 8 veckor så skulle jag kontakta dem igen för en undersökning. 

Oj så snabbt redan, jag gjorde ett gravtest 2 veckor efter och det var fortfarande svagt positivt. Ytterligare några dagar tog jag ett till som var negativt, så jag tror kroppen är påväg tillbaka nu då den inte längre tror att den är gravid. Det var precis 4 veckor sen operationen nu och jag bara längtar till att få sätta igång igen. Vill så gärna ha ett syskon till lillen :).

Jag hoppas verkligen vi får till ett plus om inte alltför länge!
  • Anonym (E231)

Då behöver jag få skriva av mig här igen... 
    I juli blev jag gravid på nytt efter att tagit bort höger äggledare i mars i år. Då jag hade liknande symptom som sist (+extra oro pga min historik) så kontaktade jag gyn för att utesluta att det inte var ett nytt X.
    Lämnade blodprover och gjorde ul vecka 4+4 med det var för tidigt för att se något. Läste på 1177 att mitt hcg hade ökat med 2,5% så troligtvis en normal graviditet. Idag vecka 5+5 gjordes ett nytt ul och misstänkt X konstaterades i vänster äggledare. Så imorgon blir det operation på nytt då läkaren ansåg att det är för riskabelt att medicinera bort det.

Efter imorgon har jag inga äggledare kvar, enda alternativet för att få ett syskon är självbekostad ivf. Där jag sist blev överstimmulerad med massa vätska i buken och sängliggandes i 14 dagar.... Inget jag vill uppleva när jag har min 1,5 åring att rå om. 

Vill bara ge upp men samtidigt är längtan så stor efter ett syskon.

Går sönder. 

Svar på tråden Stödgrupp efter utomkvedshavandeskap