• Jemp

Okej att höja rösten till barnen för att få respekt?

Får förälder 2 gehör för sina tillsägelser i samtalston?

I första hand, säg till i samtalston. Att höja rösten är inte önskvärt, men mänskligt att det händer ibland. Särskilt om man fått tjata och till slut ryter ifrån. Det är ju dock en form av ?misslyckande? och inte eftersträvansvärt, men troligen inte skadligt heller i de fallen.
    Jag lägger nog mer vikt på trevlig ton inledningsvis och att inte säga till på ett sätt som blir nedtryckande mot barnet. 

• Jemp
    Anonym (Föräldrateam) skrev 2024-03-18 10:23:20 följande:

Ni gör fel båda två. Ni behöver mötas någonstans på vägen och lära er att uppvisa en så att säga enad front mot barnen. Kolla om det erbjuds föräldrautbildning där ni bor?

Varför tycker du man behöver en enad front?
  • Jemp
    Tom Araya skrev 2024-03-18 17:01:27 följande:
    Om ett barn kan argumentera för att en regel inte ska följas så är regeln inte väl genomtänkt - din brist som förälder.

Jag håller med LeFontaine här.
    Dels upplever jag inte att olika regler är svårbegripligt i sig så länge man kan motivera det. Vi är olika personer som tänker olika, vill bli behandlade på olika sätt osv. Tycker inte det är svårt att motivera varför vi har andra regler än andra familjer heller, men kan absolut diskutera om barnen kommer med relevant input. 

Dels pratar man ju inte bara med barnen gällande regler. Inte ens när det kommer till tillsägelser.

Bemötandet i sig har i mina ögon väldigt lite med regler att göra. Jag ser heller inget problem i att ta barnens parti om jag tycker pappan har fel eller överreagerar (Dock lite beroende på vad det gäller). 

Svar på tråden Okej att höja rösten till barnen för att få respekt?