• Anonym (Risa)

Hur gör vi nu?

Mitt barn (går i tvåan) tog med sig en kompis hem idag. Det visade sig sen att barnet inte hade tillåtelse och föräldern säger att hen inte har möjlighet att hämta och närmast kräver att jag åker dit med barnet, att det är mitt ansvar att lösa då föräldern aldrig godkänt att komma hit.

Jag kan inte heller bara åka iväg. Ska barnen ha hit kompisar är det ett krav att de kan ta sig hem själva eller bli hämtade.

Någon som varit i sitsen? Hur gör man?

• Svar på tråden Hur gör vi nu?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Risa) skrev 2024-03-20 17:46:30 följande:
    Hur gör vi nu?

Mitt barn (går i tvåan) tog med sig en kompis hem idag. Det visade sig sen att barnet inte hade tillåtelse och föräldern säger att hen inte har möjlighet att hämta och närmast kräver att jag åker dit med barnet, att det är mitt ansvar att lösa då föräldern aldrig godkänt att komma hit.

Jag kan inte heller bara åka iväg. Ska barnen ha hit kompisar är det ett krav att de kan ta sig hem själva eller bli hämtade.

Någon som varit i sitsen? Hur gör man?

I det här fallet får du nog lov att åka hem med barnet. Sedan så frågar du hädanefter om det är ok att barn följer med er hem. Varför har du krav om du inte ser till att de blir uppfyllda? 
  • Fjäril kär

Du får bita i det sura äpplet och skjutsa hem barnet och sen hädanefter får du alltid kolla med barnets förälder om det får vara borta.  Du kan aldrig ta det för givet. 

• Anonym (Risa)

Jag visste inte att barnet skulle komma, mina barn tar med sig vänner hem titt som tätt och vi stämmer av på morgonen om det är okej den dagen eller inte. Tycker inte det är mitt ansvar att de inte lärt sitt barn att fråga innan.

• Anonym (Hmm)

Du gör som du själv vill känner jag. Du kan säga att du tyvärr inte har möjlighet och att du så klart utgår från att barn som kommer till er också har tillåtelse från sina föräldrar.

• Anonym (Risa)

Som jag sa så kan jag inte följa barnet hem idag. Och jag har ingen bil, utan det blir buss då.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Risa) skrev 2024-03-20 17:57:34 följande:

Jag visste inte att barnet skulle komma, mina barn tar med sig vänner hem titt som tätt och vi stämmer av på morgonen om det är okej den dagen eller inte. Tycker inte det är mitt ansvar att de inte lärt sitt barn att fråga innan.

Så hur ska ni göra då, låta barnet stanna tills föräldrarna hämtar det?
  • Anonym (Risa)
    Anonym (Mia) skrev 2024-03-20 18:00:22 följande:
    Så hur ska ni göra då, låta barnet stanna tills föräldrarna hämtar det?
    Jag vet inte hur vi ska lösa det, är ju det jag försöker komma på. Rent krasst är det förälderns ansvar att få hem sitt barn.
  • Anonym (Hmm)

Fråga: varför ser du inte till att kolla av med respektive förälder innan? Så verkar man göra bland de kretsar där jag ingår iaf.

• Anonym (What)

Vem släppte iväg barnet ens? 
    Får barnet gå hem själv från skolan och bara följde med ert barn? 
    Varför får ditt relativt lilla barn släpa med sig okända barn hem? 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Risa) skrev 2024-03-20 18:01:35 följande:
    Jag vet inte hur vi ska lösa det, är ju det jag försöker komma på. Rent krasst är det förälderns ansvar att få hem sitt barn.
    Helt sant, men kan du iaf följa barnet till bussen? Om hen har möjligheten vill säga. För om hen inte har det så... ja, då måste du ju meddela föräldern igen att nej, ni kan omöjligt lösa detta. Och ja, självklart utgår man från att barnet har ok från sin familj om hen ska till en kompis efter skolan.
Svar på tråden Hur gör vi nu?