• Anonym (Hmm)

Hur gör vi nu?

Du gör som du själv vill känner jag. Du kan säga att du tyvärr inte har möjlighet och att du så klart utgår från att barn som kommer till er också har tillåtelse från sina föräldrar.

• Anonym (Hmm)

Fråga: varför ser du inte till att kolla av med respektive förälder innan? Så verkar man göra bland de kretsar där jag ingår iaf.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Risa) skrev 2024-03-20 18:01:35 följande:
    Jag vet inte hur vi ska lösa det, är ju det jag försöker komma på. Rent krasst är det förälderns ansvar att få hem sitt barn.
    Helt sant, men kan du iaf följa barnet till bussen? Om hen har möjligheten vill säga. För om hen inte har det så... ja, då måste du ju meddela föräldern igen att nej, ni kan omöjligt lösa detta. Och ja, självklart utgår man från att barnet har ok från sin familj om hen ska till en kompis efter skolan.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Volvo) skrev 2024-03-21 13:05:36 följande:

Råkar du ofta ut för detta ts? 

Känns inte trovärdig

www.familjeliv.se/forum/thread/81762123-vem-bar-ansvaret

Fast det är ju inte samma situation sett till detaljer annat än att ett barn följt med hem och föräldrarna är sura. Du tror inte detta händer flera personer i landet liksom...?
  • Anonym (Hmm)
    EpicF skrev 2024-03-21 13:18:03 följande:
    Det är väldigt liknande scenario. 
    Ja, och det kan ju bero på att det är en väldigt vanlig situation.
  • Anonym (Hmm)
    EpicF skrev 2024-03-21 18:28:49 följande:
    Att hon tog med sig barnet hem? 

Nej, det har framkommit att hon inte gjorde det. 

Men i fortsättningen så bör ts avklara att kompisar får följa med hem före det sker, dvs på morgonen samma dag. 
    Hur då menar du...? Hon pratar ju med sitt eget barn på morgonen om det är ok eller inte att ta hem kompisar. Vem eller vilka är det hon ska diskutera med på morgonen menar du, och hur?
  • Anonym (Hmm)
    EpicF skrev 2024-03-21 19:25:10 följande:
    Det normala är att man diskuterar föräldrar sinsemellan hur man gör när barnen är på besök, vem hämtar/skjutsar tillbaka, ska barnet ha mat, eventuella allergier etc. Vilket borde ordna innan. 

Ts borde dessutom prata med sitt barn om att barnet ska ringa innan en kompis följer med hem så att ts kan höra med föräldrarna om det är ok, innan de kommer. Då slipper hon dåliga överraskningar. 

Vem som ska skjutsa hem barnet i ts situationen var jag aldrig diskutera, de får föräldrarna göra upp.

Personligen hade jag hämtar mitt barn och även erbjudit att lämna kompis till sig. Men det är jag och inget alla måste görs. 
    Jo men du skrev att man ska diskutera saker redan på morgonen, och jag ser inte hur man logiskt sett skulle kunna göra det.

Sedan tycker jag det är en bra idé att ha telefonkontakt om man tar hem någon så man vet att det är ok, men tydligen tänker inte alla så.
  • Anonym (Hmm)
    EpicF skrev 2024-03-21 19:38:27 följande:
    Det kan logiskt genomföras med att man möts vid lämning på skolan. Eller hämtning för den delen (planera för framtiden). 
    Men det kan man ju inte om man inte vet att barnet vill bjuda hem just kompis X senare på dagen eller dagen efter, sånt som dyker upp som en spontan tanke liksom. Dessutom, om jag tolkar ts rätt, så gick barnen hem på egen hand, inte genom att bli hämtade. Svårt då att planera tänker jag.
Svar på tråden Hur gör vi nu?