• Anonym (Mamma)

Är det ok för en förälder att gå ut med kompisar på barnets 6 årsdag?

Barnet har födelsedag en vardag. Ena föräldern vill gå på allsvenskan match med sina kompisar samma kväll som barnets födelsedag är.
    Barnet kommer även att firas nästkommande helg med släkten. 

Är det ok att som förälder att ha lite egentid istället för att mysa med familjen den dag som ens barn fyller år?

• Svar på tråden Är det ok för en förälder att gå ut med kompisar på barnets 6 årsdag?
  • Anonym (T)

Nej, inte ok. Berättar för barnet hur den föräldern prioriterar barnet.

• EpicF

Ja, så länge barnet firas före eller på annat sätt kompenseras. 

• Anonym (Beror väl på)

Det beror väl på vad barnet själv tycker? Mitt ena barn valde att gå på sin idrottsaktivitet både i fjol och i år (då  hen fyllde 7 respektive 8 år, så inga stora barn) och hälsade att hen nöjde sig med de tre firandena som redan var inplanerade. 

Så länge barnet är okej med upplägg och kommer att firas, finns det inga generella rätt och fel.

• mammatill6

Självklart. Man kanske inte firar hela dagen. Man kan ju fira på morgonen/efter skolan. Så har vi alltid gjort. Många jobbar ju kväll också så man missar.

• cosinus

Beror ju helt på. Hade det varit jag som velat göra något på kvällen barnet fyller år (eller för all del vara upptagen av syskons aktiviteter) så hade jag flexat ut, hämtat barnet tidigt och gjort något barnet vill på eftermiddagen. Bara jag och födelsedagsbarnet.

Fyller man år på vardagarna så är inte födelsedagarna heliga på det sättet. Barnen har ibland träningar eller matcher, syskonen har det, jag är ledare i en idrott o s v. Kan ju även inträffa på helgerna men då har man ju en större del av dagen att ändå fira alla tillsammans.

Barnet som fyller år brukar få önska middag, hemma eller på restaurang men allt finns inte att välja på under en vardag. Vill de t ex gå på restaurang så får de välja en dag då alla i familjen kan. Vill de ha grillkorv och pommes (har hänt) så går det ju uppfinna i vilket läge som helst.

• rosesarewhite

Om man inte har möjlighet att vara hemma är det en sak. Tex jobb eller annat som kommer ivägen.

Men jag förstår inte hur man inte kan vilja vara hemma med sitt barn på födelsedagen om man har möjlighet. Fika, umgås osv. Även om man firar fler dagar så är ju själva födelsedagen stort för ett litet barn. Tänk hur man längtar och väntar!

Jag hade faktiskt blivit väldigt besviken över hur min partner valt sina prioriteringar just den dagen faktiskt, om fotbollsmatch valdes före födelsedag. Matcher kan man gå på när som helst, födelsedag är en gång om året.

• Core

Omöjligt att svara på en isolerad fråga så. Frun ville träffa sina systrar när vi hade kalas, självklart får hon göra det. Nästa gång kanske det dyker upp något för mig.

Man gör ju en sammanvägd bedömning, lever vi ett fulländat familjeliv som engagerade föräldrar underlättar vi så klart för varandra när vi kan.

Är en däremot borta ofta, och sällan hjälper till, kanske man får sätta ned foten. Men i en frisk relation jobbar man tillsammans för att alla ska kunna göra sina saker även på eget håll.

• Anonym (penny)

Jag ser inget problem med det om det är på kvällen och man redan har firat barnet på dagen. 

Men i ärlighetens namn skulle vi inte välja att göra så. 

Svar på tråden Är det ok för en förälder att gå ut med kompisar på barnets 6 årsdag?