Inlägg från: Anonym (Kjell) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kjell)

Hjälp! Hon lämnar inte över barnen!

Anonym (Ledsen pappa) skrev 2024-03-24 16:13:36 följande:
    Hjälp! Hon lämnar inte över barnen!

Hej! Jag är separerad och skilsmässan går igenom nästa vecka. Jag och barnens mamma har barnbyte på söndagar och nu vägrar hon överlämna dem!

Skilsmässan har gott ok dock en del brukande framför barnen av exet. Jag är lugn och har försökt tillmötesgå henne för sönernas skull, alla fyra under 12. 

Hon fick i veckan veta, av mig, att jag träffat en ny kvinna. Nu är hon skogstokig, bråkar, gråter och skriker trots att sönerna är med. Hon har sagt till dem att jag ljugit och gått bakom ryggen på henne och sönerna till alla som vill höra. Även våra små söner.

Jag känner mig maktlös och förtvivlad. Är extrem orolig för hur hennes ord påverkar våra söner. Hon har också tagit mobilerna av de två som har mobiler. 

Jag har inte berättat om min nya pga av att jag ville vara säker på att det var något för framtiden innan jag introducerade för pojkarna.

Vet inte vad jag ska ta mig till och vill inte skrämma sönerna men överväger att sätta mig i bilen och hämta dem.

Jag tycker faktiskt att att ni båda är lika skyldiga här. Hennes reaktion är förvisso inte OK och hon kan inte neka dig att träffa pojkarna, men likaväl kan jag förstå hennes reaktion. Kunde du verkligen inte vänta med att inleda ett nytt förhållande tills de 6 månadernas betänketid var över och skilsmässan vunnit laga kraft? Du har förvisso inte gjort något fel. Man är inte förbjuden att inleda ett nytt förhållande under pågående skilsmässa, men lite fingertoppskänsla får man ha. Jag har själv erfarenhet av en skilsmässa och även om det fanns tillfällen avstod jag från att inleda ett nytt förhållande innan skilsmässodomen kom med laga vunnen kraft av respekt för exfrun. Mycket av grunden till den fortsatta relationen mellan de skilda partnerna och barnen grundläggs under den 6 månader långa betänketiden. Du får sätta dig med exfrun och prata ut om detta utan någon som helst prestige eller annat. Barnens väl och ve är det absolut centrala.
Svar på tråden Hjälp! Hon lämnar inte över barnen!