Anonym (M) skrev 2024-03-27 18:32:49 följande:
Ne jag missade att de varit separerade flera år. Eftersom han bara skrev i ts att skilsmässan nu precis ska gå igenom antog jag att det var relevant info iom att betänketiden är 6 mån. Självklart har han rätt att träffa en ny. Men det är ju inte precis ovanligt att introducera en ny väldigt snabbt, sen när den relationen inte funkar så introducerar de nästa osv. Jag menar hur man än vänder och vrider på det så är introduktionen av en ny partner för barnen bara för ens egen skull.
Jag har inte heller skrivit att mammans beteende är okej, eller att det är hans fel. Men tyvärr har ju han ansvar för barnen och därmed blir ju hennes problem och beteende även hans problem såvida han inte vill skita i hur det påverkar barnen. Inte hans fel alls, baserat på den lilla info vi fått här. Men oavsett blir det ju hans problem som sagt och tyvärr också ett problem att försöka lösa så det blir så bra för barnen som möjligt eftersom mamman inte verkar tänka på barnen i första hand. Jag säger inte att han aldrig ska få introducera någon för barnen, men kanske behöver man försöka titta på hur man kan minska risken för massa drama från mammans sida först, eventuellt be om hjälp från familjerätten eller dyl.
Bör man inte satsa på samarbete istället för att bara köra över varandra och tycka det är mitt liv och jag gör som jag vill?
Absolut bör man satsa på samarbete. Det verkar han ju även ha gjort; bl.a. nämner han i trådstarten att han hållit sig lugn och försökt tillmötesgå henne, att de har överlämning på söndagar enligt ök (=samarbete).
Mamman har däremot inte tagit sin del av det gemensamma ansvaret för att samarbetet ska fungera. Givet hennes beteende blir det ju såklart så att 100% av ansvaret för att barnen ska få det
så bra som möjligt under omständigheterna faller på honom. Det jag vände mig emot i mitt första inlägg var klandrandet av honom när han egentligen inte gjort något fel, och redan gjort så mycket för att få samarbetet att fungera.