• Mortiscia80

Överdriver jag eller sköter sig inte umgängesföräldern (pappan) ?

Du kan inte tvinga pappan att ha barnet vissa dagar och du får absolut inte neka umgänge för att han inte vill ha det upplägg som du tänkt dig eller för att du har planerat något annat. Det kallas umgängessabotage och tro mig, där vill du inte hamna för då ses du som föräldern med samarbetssvårigheter, inte han.

Du kan inte tvinga pappan att ta emot sonen när han är sjuk.

Rådet är att ha en skriftlig överenskommelse med pappan om ett schema enligt mönster. Antingen skapar ni detta själva utifrån önskemål och möjligheter eller så får ni sitta hos FR och komma överens istället.

Du kan inte heller neka 50 % om pappan vill ha sonen mer och det finns ingen gräns för nä man börjar med vv-boende, det kan man lika gärna ha när barnet är ännu yngre än 3 år.

Ingen kan påstå att er situation är "ok", men du måste bita i det sura äpplet och ta det som det är.

Kort sagt: Du kan inte tvinga pappan att ta sonen och du får absolut inte neka pappan umgänge. Vilka dagar och tider som ska gälla är upp till er, helst enligt ett schema. Ni behöver också prata om hur lång framförhållning ni vill ha för ändrade planer som inte beror på sjukdom.

• Mortiscia80
    Martinavid skrev 2024-03-26 13:31:54 följande:

Så när han skickar sina dagar 2 veckor innan det ska börja gälla så ska jag bara säga ja till detta och alla hans önskemål? Då kan jag ju inte ha något liv utan hela tiden vara stanby efter hans tider? 

Han har rullande schema så det blir svårt att ha bestämda dagar.

Två veckor kan anses som tillräckligt med tid för att meddela vilka dagar man inte kan. Du måste inte acceptera förändringarna som innebär att han ska ha sonen mer, däremot mindre. Om du inte är nöjd med detta så se till att ha ett fastställt schema, förslagsvis varannan vecka eller kanske fem dagar i taget, vad som nu passar bäst. Då spelar det ingen roll om sonen är sjuk och måste stanna hos pappa eller om du har något eget planerat, då är det de dagarna som gäller. Så länge ni inte har ett schema kan man säga att pappan kan i princip avboka lite hur han vill.

Även ett rullande schema innebär ju en kontinuitet, kan inte vara så svårt att planera när man vet att det är samma som återkommer hela tiden, även om det kan vara över längre perioder. Anpassa antalet dagar utifrån vad som passar bäst, måste inte heller vara lika många i rad hos vardera förälder.
Svar på tråden Överdriver jag eller sköter sig inte umgängesföräldern (pappan) ?