Kan en myom/polyp i livmodern vara orsak till barnlöshet?
Hej!
Jag gjorde en operation för polyp år 2015 då jag skulle göra IVF gratis via landstinget och då såg läkaren att jag hade polyp. Han sa att det behöver man ta bort innan man gör IVF. Då tog dem bort och fick en dotter på andra försöket. Nu ska jag göra syskon försök och vi ska sätta in fryst blastocyst. Gick då tillbaka till sjukhuset där jag ska göra IVF. Jag nämnde då att jag har förr tagit bort polyper vid flera tillfällen. Väl då kollade upp det med VUL och de såg polyp i livmoderhals. Var den större än 6 mm var är man tvungen att ta bort och ännu värre är det om den ligger i livmoderhalsen. Jag minns inte om den var större än 6 mm. I vilket fall som helst så beror det på vart polypen ligger och hur stor den är. Svårt att säga om det var polypen som ställde till det för er. Fråga kliniken du är på om vart polypen ligger och om det var polypen som gjort det svårare för er att bli gravid. Säg att du haft det när du gjort gratis IVF via landstinget. Så får du mer säkert svar.
Min syster hittade någon slags vävnad som de inte vet vad det är men de ville inte heller ta bort och hon gjorde ett försök gratis via landstinget. Hon frågade också sig själv varför de inte undersökte mer på vad det kunde vara.
Jag tycker det är tråkigt att man inte kan bara undersöka mer och se ifall man behöver ta bort polypen. Det är ju gratis försök som går åt spillo när man kunde ha gjort något åt det. Jag hoppas att detta försök ni gör just nu går vägen. Det kanske var meningen att ni skulle till en annan klinik och få bättre läkare även fast det gör ont att lägga ner så mycket pengar. Jag hoppas för er och var bestämd att du vill att dom ska ta det seriöst. Ser dom något annat som dom viftar bort tycker jag att du ska stå på dig! Var stark och kämpa allt du kan.