• Anonym (Inte lögnare)

Ljuga om barns ålder för billigare pris?

Usch vad jag tycker att det här är jobbigt. Vi ska åka skidor över påsklovet. För barn upp till sju är det gratis liftkort. Från sju år kostar det. Vi är ett par månader över gränsen. Trist, men sånt är livet tänker jag.

Men så tänker inte min man. För honom är det självklart att hävda att sonen är sex år. Han är liten, mindre än vissa sexåringar, så det går så bra tycker maken. Och jag tycker att det är helfel. Det sänder fel signaler till barnen om de ska tvingas ljuga om någon frågar. Dessutom likställer jag det med stöld. 

Nu är det här en infekterat hos oss och jag är nära att avblåsa hela resan på grund av mannens snålhet. Och jag vet inte hur vi kommer vidare. För min man har det blivit en principgrej, han vägrar ge sig. Jag har erbjudit mig att betala själv, men det är också fel. Ungen ska in gratis, så är det bara. 

Han tycker att jag är för stelbent. Är jag det?

• Svar på tråden Ljuga om barns ålder för billigare pris?
  • Anonym (Knas)

Själva "brottet" i sig är ju en skitsak kan jag tycka, däremot är det ju fullständigt absurt att lära sina barn att det är ok att ljuga för att få ekonomiska fördelar - speciellt om barnet är väldigt känsligt för såna här saker! Jag tycker mao att du har fullständigt rätt, TS.

• Anonym (Mano)

Båda har egentligen vettiga argument. Men om man väljer att skriva barnet som sexåring bör man inte berätta det för barnet, utan köra på som att han vore sju. 

Om han mot förmodan skulle bli påkommen så säger man bara något i stil med att man trodde att gränsen var 7 och betala mer.

• Anonym (Knas)
    Anonym (Mano) skrev 2024-03-29 03:40:03 följande:

Båda har egentligen vettiga argument. Men om man väljer att skriva barnet som sexåring bör man inte berätta det för barnet, utan köra på som att han vore sju. 

Om han mot förmodan skulle bli påkommen så säger man bara något i stil med att man trodde att gränsen var 7 och betala mer.

Det här är faktiskt en riktigt vettig kompromisslösning. Men jag vet inte hur tydligt åldersgränsen anges - frågan är om det öht är möjligt att man kan ha fattat fel. Alltså, alla inblandade skulle ju så klart fatta att man försökte dra en penna ändå, men det är ju ändå bra om lögnen ändå är iaf lite trovärdig... 
  • Anonym (Hp)

Haha, om ni ska ljuga, akta er så det inte blir som för min morfar som försökte få in oss på badhus billigare. Han stod i kassan och sa att min storebror var 7 år (billigare då), vilken jag hörde och skrek ?MEN HAN ÄR JU 8?

• LFF
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-03-28 17:14:20 följande:

Ja, alltså jag tycker att du är väldigt stelbent, särskilt om den bara är nån månad. Herregud, det är ju inte som om barnet är 10-11 år här. Barnet är ju faktiskt nästan under sju år. Det känns som att du övertänker det här.

Istället för att helt snöa in er på om man ska ljuga eller inte, hade jag istället börjat oroa mig över er totala brist på kommunikationsförmåga, att kompromissa och samarbeta. Ni är alltså på väg att ställa in hela resan över en sån här skitgrej? Herregud. Skärp dig! Inte undrar på att folk går isär stup i kvarten när folk verkar glömma att dom själva och partnern är ett team och inte motståndare. 

Så vem ska kompromissa? Ska TS ge sig för att mannen är en snål idiot? Ska hon bortse från vad hon tycker och känner i detta för att "kompromissa och samarbeta"? En vill betala, en inte, hur "kompromissar och samarbetar" man i det läget? 

Eller är det för att du håller med TS man som du tycker att TS ska ge sig? Hur lång tid efter en åldersgräns neråt (för att få något gratis) är det ok att ljuga om ett barns ålder? Två månader? Fyra? Sex? Mer? Kanske ett år om barnet är litet? 

Mina var 4 månader förbi när de behövde betala för liftkort. Fanns inte på kartan att vi skulle ljuga om det hela. 
  • Anonym (Mano)
    LFF skrev 2024-03-29 06:49:18 följande:
    Så vem ska kompromissa? Ska TS ge sig för att mannen är en snål idiot? Ska hon bortse från vad hon tycker och känner i detta för att "kompromissa och samarbeta"? En vill betala, en inte, hur "kompromissar och samarbetar" man i det läget? 

Eller är det för att du håller med TS man som du tycker att TS ska ge sig? Hur lång tid efter en åldersgräns neråt (för att få något gratis) är det ok att ljuga om ett barns ålder? Två månader? Fyra? Sex? Mer? Kanske ett år om barnet är litet? 

Mina var 4 månader förbi när de behövde betala för liftkort. Fanns inte på kartan att vi skulle ljuga om det hela. 
    Ta det lugnt. Du har vettiga argument för att inte ljuga men det handlar inte om liv och död. 

Det viktigaste i frågan är faktiskt att TS och hennes man respekterar varandra och förblir vänner. 
  • Anonym (Alexandra)
    LFF skrev 2024-03-29 06:49:18 följande:

Är väl snarare att de båda gör det här till en sån jättegrej att de funderar på att hellre ställa in resan helt än att hitta en lösning som fungerar för dem båda. Som andra har sagt, det är ju liksom inte på liv eller död här och de borde ju kunna prata om det här och komma överens om hur dom ska göra. Det handlar ju bara om ett sketet liftkort liksom.
  • Anonym (Casanova)

Självklart hade jag sagt till ungen att ljuga om åldern. Lika gammalt som jorden självt. Minns när jag var liten. Alla kompisar fick göra samma sak, oftast deras pappa som sagt till dem.

Med det sagt... Om min brud varit sankta Maria och oförmögen att dra en vals för att spara några kronor så hade jag inte dragit det till sin spets och börjat bråka om saken. Det finns andra saker man kan starta krig för.

• Anonym (Mx)

Tagga ner, det är ingen big deal. Din man har såklart rätt och du verkar vara villig att ställa in hela resan för familjen för att du ska hävda din höga moral gällande en liten struntsak.

Ta pengarna ni vinner på att inte köpa liftkortet och käka något gott i toppstugan med hela familjen istället. Njut och umgås istället för att diskutera skitsaker.

• Anonym (...)
    Anonym (Hon i kassan) skrev 2024-03-29 02:06:11 följande:
    Polisanmäld kan man väl bli för vad som helst jag kan polisanmäla någon för att personen bär röda byxor det betyder inte att det är olagligt eller att något händer med personen. 
    Ok rimlig polisanmälan då, som kan leda till nåt, ursäkta så mycket att jag uttryckte mig så tokigt

bedrägeri är väl ett brott tänkte jag
Svar på tråden Ljuga om barns ålder för billigare pris?