Hur många presenter får era barn?
Mina barn har olika pappor och får därför självklart olika. Det är 3 års skillnad mellan barnen.
När dom fyller år tycker jag det känns viktigt att man inte bara han ETT paket utan några stycken som han kan öppna på morgonen. Jag brukar köpa 3, kanske 4 paket. Värdet kan variera, beroende på vad dom behöver just då. Kanske mellan 500 och 1000:-
För min äldsta brukar vi sedan ha släktkalas där Mina föräldrar, sonens pappa med halvsyskon, sonens farföräldrar och mitt syskon med familj kommer. Alla har med sig en paket, så det blir 4 paket på detta kalas.
För nästa barn brukar vi träffas redan på morgonen, alltså pappan kommer hit eller jag går dit. Jag har då ordnat ca 3-4 paket från mig. Hans pappa brukar ha köpt runt 10 paket.
På hans släktkalas blir det samma upplägg, mina föräldrar (1 present). Sedan kommer sonens farföräldrar med minst 5 paket och pappans syster med minst 5 paket. Så totalt för detta barn 24 paket till barnet, kanske mer.
Dessutom ärver han allt från storebror så han behöver ju inte mer saker. Alla inblandade har god ekonomi, så det handlar mer om vad man tycker är lagom.
Hur ser det ut hos er? Vilket är mer normalt? Borde jag göra nåt för att få det mer "rättvist" eller är det bara att acceptera?