• Anonym (Orolig)

Pappan tänker ta av barnens pengar

Hej.

Jag har sedan ett tag tillbaka försökt jobba för att barnen ska få pengar av försäkringsbolaget för diagnoser. Nu kom beslutet hem till pappan i brevlådan.
    Han sa en summa till mig som barnen skulle få, vilken jag tyckte var rätt låg. Jag loggar in och kollar själv och barnen ska få en högre summa än den han sa.

Pappan säger sedan att han behöver pengarna för räkningar osv. Sen kommer det att han behöver låna dem bara.

Grejen är att jag tror aldrig barnen kommer få igen pengarna. 

Nu har jag gått in och ändrat så pengarna går till mitt konto så jag kan lägga det på barnens. För jag tycker verkligen det är deras. 

Nu har jag ändå dåligt samvete. Min och barnens pappas relation är god, vi samarbetar bra men jag är så trött på detta med pengar. Jag betalar allt för barnen i princip trots att han får lika mycket från FK som jag får. Men det är helt ok för mig, jag tjänar bättre (och slösar mindre)

Tyvärr har barnens pappa alkoholproblem, vilket han inte vill medge. Men det läggs enorma summor varje månad. Nu tror jag även han har skulder.

Jag har någon enstaka gång betalt räkning som gått till inkasso för honom, och lånat ut några hundra utan att få tillbaka. Just detta lägger jag inte så stor vikt på, men frågan är hur jag ska göra nu.
    Det stämmer nog att han har räkningar osv, och visst kan det stämma att han får mindre pengar denna månaden men lovar att betala tillbaka när skatten kommer. 
    Men det känns ändå riktigt fel att låna av barnen. Ska jag låna ut istället? 
    Dock vägrar jag ge pengar utan då vill jag själv betala de viktiga räkningarna så jag vet att pengarna inte går till alkohol. 
    Frågade om han hade mat hemma, vilket han hade. Enligt honom har han redan lånat så mycket av sina föräldrar att han inte kan låna mer.

Hur skulle ni tänka? Detta kommer nog tyvärr inte bli ett engångsproblem för denna månaden. Men mannen I fråga har svårt att lyssna och ta till sig. 

Vill med detta tillägga att barnens konto inte kan kommas åt när pengarna väl är där då vi båda behöver skriva under om något ska tas ut, vilket är en trygghet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-03 08:29
    Tillägg: vi är skilda sedan 7 år tillbaka

• Svar på tråden Pappan tänker ta av barnens pengar
  • Anonym (Mami)

Du gör helt rätt. Sen om du betalar hans räkningar kommer de ändå inte hjälpa. Han måste ta tag i sitt grundproblem om det ska vara någon idé att ens hjälpa honom

• OlgaElvira

Förstår jag korrekt att du och pappan inte lever tillsammans? Om så är fallet, han är en vuxen man som måste ta ansvarsfördelning sina egna val. Att du vill hjälpa honom är ett val du gör, klokt av dig är att betala en specifik räkning istället för att ge pengar. 

• Anonym (N)

Självklart ska han inte få stjäla barnens pengar. 
    Han måste lösa sina problem själv. 

Barnens försäkningspengar ska inte gå till hans alkoholinköp. 

• Anonym (Stopp!)

Ge honom inte ett öre! Han kommer aldrig ta tag i sina problem om du ständigt räddar upp situationen. Ni är inte tillsammans längre så du kan sluta vara medberoende.

Jag förstår att du tänker att det går ut över barnen, men har han så stora problem med sig själv så borde han kanske inte ha barnen lika mycket? 

• Anonym (Orolig)

Tack för era input!
    Ja det är verkligen svårt, stt inte hjälpa, jag förstår att han behöver gå i botten för att vilja ta tag i sina problem.
    Men funderar på om jag ska hjälpa honom gå igenom budget och sånt för att ändå ge honom en vägledning. Finns ju alltid något att göra. Om han inre känner sig kränkt av det. Har ändå tänkt tanken på att ringa hans mamma men sen har jag avblåst det ifall det skulle bara ett övertramp.

Han är ju en bra pappa på sina sätt, kompletterar mig en del så har ändå inte varit orolig för barnen, de är större nu, 10 och 16 och vill vara med pappa så vill i största mån att det ska vara varannan vecka. 

Nej, vi bor inte ihop :)

• Anonym (Stopp!)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-03 09:07:38 följande:

Tack för era input!
    Ja det är verkligen svårt, stt inte hjälpa, jag förstår att han behöver gå i botten för att vilja ta tag i sina problem.
    Men funderar på om jag ska hjälpa honom gå igenom budget och sånt för att ändå ge honom en vägledning. Finns ju alltid något att göra. Om han inre känner sig kränkt av det. Har ändå tänkt tanken på att ringa hans mamma men sen har jag avblåst det ifall det skulle bara ett övertramp.

Han är ju en bra pappa på sina sätt, kompletterar mig en del så har ändå inte varit orolig för barnen, de är större nu, 10 och 16 och vill vara med pappa så vill i största mån att det ska vara varannan vecka. 

Nej, vi bor inte ihop :)

Han är vuxen och känner han att han behöver hjälp med en budget så har kommunen den tjänsten. Håll dig helt utanför hans ekonomi!
  • Agda90

Nej, det är inte pengar till honom. Det är barnens pengar!
    Beroende på summan som de får ut kan det vara så att det ska finnas en överförmyndare som bevakar barnets/barnens rätt så att INGEN kan ta ut pengarna hur de känner för det

• Anonym (steffi)

Du gör helt rätt. Sätt pengarna på ett konto i barnens namn. Normalt sett brukar man inte råda folk att göra det, men i ert fall tycker jag det är bra för då måste ni båda två skriva under för att få ut en enda krona från barnens konton.

• Agda90
    Anonym (steffi) skrev 2024-04-03 09:34:17 följande:

Du gör helt rätt. Sätt pengarna på ett konto i barnens namn. Normalt sett brukar man inte råda folk att göra det, men i ert fall tycker jag det är bra för då måste ni båda två skriva under för att få ut en enda krona från barnens konton.

Och dubbelkolla att förmyndarspärren verkligen kräver att BÅDA vårdnadshavarnas godkännande. Det finns konton/banker där det räcker med EN vårdnadshavares godkännande
  • Anonym (Orolig)
    Agda90 skrev 2024-04-03 09:15:32 följande:

Nej, det är inte pengar till honom. Det är barnens pengar!
    Beroende på summan som de får ut kan det vara så att det ska finnas en överförmyndare som bevakar barnets/barnens rätt så att INGEN kan ta ut pengarna hur de känner för det

Ingen av oss kan hämta ut pengar från barnens konto, endast med bådas leg inne på banken 
Svar på tråden Pappan tänker ta av barnens pengar