• Anonym (Orolig)

Pappan tänker ta av barnens pengar

Hej.

Jag har sedan ett tag tillbaka försökt jobba för att barnen ska få pengar av försäkringsbolaget för diagnoser. Nu kom beslutet hem till pappan i brevlådan.
    Han sa en summa till mig som barnen skulle få, vilken jag tyckte var rätt låg. Jag loggar in och kollar själv och barnen ska få en högre summa än den han sa.

Pappan säger sedan att han behöver pengarna för räkningar osv. Sen kommer det att han behöver låna dem bara.

Grejen är att jag tror aldrig barnen kommer få igen pengarna. 

Nu har jag gått in och ändrat så pengarna går till mitt konto så jag kan lägga det på barnens. För jag tycker verkligen det är deras. 

Nu har jag ändå dåligt samvete. Min och barnens pappas relation är god, vi samarbetar bra men jag är så trött på detta med pengar. Jag betalar allt för barnen i princip trots att han får lika mycket från FK som jag får. Men det är helt ok för mig, jag tjänar bättre (och slösar mindre)

Tyvärr har barnens pappa alkoholproblem, vilket han inte vill medge. Men det läggs enorma summor varje månad. Nu tror jag även han har skulder.

Jag har någon enstaka gång betalt räkning som gått till inkasso för honom, och lånat ut några hundra utan att få tillbaka. Just detta lägger jag inte så stor vikt på, men frågan är hur jag ska göra nu.
    Det stämmer nog att han har räkningar osv, och visst kan det stämma att han får mindre pengar denna månaden men lovar att betala tillbaka när skatten kommer. 
    Men det känns ändå riktigt fel att låna av barnen. Ska jag låna ut istället? 
    Dock vägrar jag ge pengar utan då vill jag själv betala de viktiga räkningarna så jag vet att pengarna inte går till alkohol. 
    Frågade om han hade mat hemma, vilket han hade. Enligt honom har han redan lånat så mycket av sina föräldrar att han inte kan låna mer.

Hur skulle ni tänka? Detta kommer nog tyvärr inte bli ett engångsproblem för denna månaden. Men mannen I fråga har svårt att lyssna och ta till sig. 

Vill med detta tillägga att barnens konto inte kan kommas åt när pengarna väl är där då vi båda behöver skriva under om något ska tas ut, vilket är en trygghet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-03 08:29
    Tillägg: vi är skilda sedan 7 år tillbaka

• Svar på tråden Pappan tänker ta av barnens pengar
  • Anonym (AA)

Vad bra att du dubbelkollade! Tyvärr kan man inte lita på någon med ett beroende, jag har haft en typ av beroende själv och man gör väldigt konstiga och egoistiska val ibland.

• Mickezzz

Du gör helt rätt!

Om han som han säger redan lånat för mycket av sina föräldrar och även fått pengar ifrån dig måste det ta slut.

Om det alltid finns personer som stoppar in pengar så kommer det aldrig en förändring.
    Han måste ta tag i sitt liv och sina problem.

• OlgaElvira
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-03 08:27:06 följande:
    Pappan tänker ta av barnens pengar

Hej.

Jag har sedan ett tag tillbaka försökt jobba för att barnen ska få pengar av försäkringsbolaget för diagnoser. Nu kom beslutet hem till pappan i brevlådan.
    Han sa en summa till mig som barnen skulle få, vilken jag tyckte var rätt låg. Jag loggar in och kollar själv och barnen ska få en högre summa än den han sa.

Pappan säger sedan att han behöver pengarna för räkningar osv. Sen kommer det att han behöver låna dem bara.

Grejen är att jag tror aldrig barnen kommer få igen pengarna. 

Nu har jag gått in och ändrat så pengarna går till mitt konto så jag kan lägga det på barnens. För jag tycker verkligen det är deras. 

Nu har jag ändå dåligt samvete. Min och barnens pappas relation är god, vi samarbetar bra men jag är så trött på detta med pengar. Jag betalar allt för barnen i princip trots att han får lika mycket från FK som jag får. Men det är helt ok för mig, jag tjänar bättre (och slösar mindre)

Tyvärr har barnens pappa alkoholproblem, vilket han inte vill medge. Men det läggs enorma summor varje månad. Nu tror jag även han har skulder.

Jag har någon enstaka gång betalt räkning som gått till inkasso för honom, och lånat ut några hundra utan att få tillbaka. Just detta lägger jag inte så stor vikt på, men frågan är hur jag ska göra nu.
    Det stämmer nog att han har räkningar osv, och visst kan det stämma att han får mindre pengar denna månaden men lovar att betala tillbaka när skatten kommer. 
    Men det känns ändå riktigt fel att låna av barnen. Ska jag låna ut istället? 
    Dock vägrar jag ge pengar utan då vill jag själv betala de viktiga räkningarna så jag vet att pengarna inte går till alkohol. 
    Frågade om han hade mat hemma, vilket han hade. Enligt honom har han redan lånat så mycket av sina föräldrar att han inte kan låna mer.

Hur skulle ni tänka? Detta kommer nog tyvärr inte bli ett engångsproblem för denna månaden. Men mannen I fråga har svårt att lyssna och ta till sig. 

Vill med detta tillägga att barnens konto inte kan kommas åt när pengarna väl är där då vi båda behöver skriva under om något ska tas ut, vilket är en trygghet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-03 08:29
    Tillägg: vi är skilda sedan 7 år tillbaka

Det är en person du bryr dig om, dina barns pappa. Ni kommer att vara föräldrar och mor-/farföräldrar livet ut. Du vill hitta en fungerande metod så att han får ett fungerande liv, för sina barn skull och för sin egen skull. 

Ja, det är säkert alkoholen som är det största problemet, sen att han har en mer lättsinnig inställning till pengar gör att han inte kan sätta stopp. 

Han är en vuxen man som måste ta ansvar för sig själv. Det du kan göra är att ge råd och tips kring budgetering och sparande. Finns det skuldrådgivare i er kommun så kan du ta kontakt där och be om råd. Sedan kan du kanske få honom att själv söka hjälp. 

Det är svårt att se någon man bryr sig om verkar förstöra sitt liv. Hans idé om att ta sv barnens pengar visar att problemen nog är rätt stora, troligen betydligt störr än du nu vet.

• Anonym (.)

Hej!
    många Försäkringsbolag kräver att pengarna går till konton som är låsta till barnet. Ring och kolla det? Dvs ingen av er ska kunna röra dom för det är barnets pengar. 

• Limajo

Det är så klart helt förkastligt om pappan använder försäkringspengar för att finansiera ett alkoholberoende.

Men - innan du vidtar mer åtgärder, dubbelkolla vad försäkringen faktiskt säger om pengarna. Vissa försäkringar ger ersättning till vårdnadshavaren vid vissa diagnoser, för att täcka vårdnadshavarens kostnader (man kanske går ned i arbetstid t.ex.). Det skiljer sig från ersättning vid t.ex. ärr som alltid ska gå till barnet. I ett sådant fall gör han inte lagligt fel, även om det är omoraliskt att använda dem till alkohol och inte sådant som kommer barnen till nytta. (Du ska ju också ha hälften av pengarna om barnen bor 50/50.)

• Anonym

Utöver det.
    Att sätta in pengarna på barnets konto innebär att när barnet fyller 18 har den rätt att ta ut sina pengar.
    I den åldern slösas stora summor lätt bort.

Min son fick ett sexsiffrigt belopp på en försäkring (hans pappa gick bort) när han var 14 år. Det tog inte särskilt lång til för honom att sätta sprätt på dessa pengar när han väl blev myndig.
    Långt senare när vi pratat om detta har han sagt att han önskar att pengarna varit låsta tills han fyllt 25, så annorlunda han hade gjort då.
    Jag hade tänkt tanken men det gick inte att göra något åt saken.

Till mitt andra barn har jag sparat ALLT i mitt namn och således har han inte kunnat shoppa loss som han önskat. Idag är han glad för det, det var han inte då.

• Anonym (I)

BRA gjort!
    Nej låna inte ut och ge inte honom en krona! Stå på dig. 

• Anonym (Orolig)
    Limajo skrev 2024-04-03 11:07:39 följande:

Det är så klart helt förkastligt om pappan använder försäkringspengar för att finansiera ett alkoholberoende.

Men - innan du vidtar mer åtgärder, dubbelkolla vad försäkringen faktiskt säger om pengarna. Vissa försäkringar ger ersättning till vårdnadshavaren vid vissa diagnoser, för att täcka vårdnadshavarens kostnader (man kanske går ned i arbetstid t.ex.). Det skiljer sig från ersättning vid t.ex. ärr som alltid ska gå till barnet. I ett sådant fall gör han inte lagligt fel, även om det är omoraliskt att använda dem till alkohol och inte sådant som kommer barnen till nytta. (Du ska ju också ha hälften av pengarna om barnen bor 50/50.)

Vi har lite omvårdnadsbidrag som täcker de extra utgifterna 😊
    Vi delar 50/50 på det med jag försöker stå för alla utgifter och sparande för barnen. Jag har det bra ställt mu på egen hand och bor billigt men min exman bor kvar i huset och har inte riktigt råd. Vet att han skulle kunna ha det ganska bra om han skötte sig bättre men jag kan inte ändra på hans vanor :/
  • Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2024-04-03 11:16:37 följande:

Utöver det.
    Att sätta in pengarna på barnets konto innebär att när barnet fyller 18 har den rätt att ta ut sina pengar.
    I den åldern slösas stora summor lätt bort.

Min son fick ett sexsiffrigt belopp på en försäkring (hans pappa gick bort) när han var 14 år. Det tog inte särskilt lång til för honom att sätta sprätt på dessa pengar när han väl blev myndig.
    Långt senare när vi pratat om detta har han sagt att han önskar att pengarna varit låsta tills han fyllt 25, så annorlunda han hade gjort då.
    Jag hade tänkt tanken men det gick inte att göra något åt saken.

Till mitt andra barn har jag sparat ALLT i mitt namn och således har han inte kunnat shoppa loss som han önskat. Idag är han glad för det, det var han inte då.

Absolut den tanken har slagit mig med. Vi fick samma av våra föräldrar, jag sparade allt och min bror slösade. Vilket han säkert ångrar. Jag vet att mitt ena barn är spara och den andra är slösa så troligtvis blir det så tyvärr. 
    Kan ju försöka ha en bra dialog innan 18-årsdagen för jag tror inte vi kan låsa pengarna längre än så? Kan höra med banken. Men känns för riskabelt att ha det som förälder när vi inte riktigt är överens om just barnens pengar. Så bättre de är låsta till barnens namn på något sätt..

Men tack, det är bra att tänka på!
  • Limajo
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-03 14:05:36 följande:
    Vi har lite omvårdnadsbidrag som täcker de extra utgifterna 😊
    Vi delar 50/50 på det med jag försöker stå för alla utgifter och sparande för barnen. Jag har det bra ställt mu på egen hand och bor billigt men min exman bor kvar i huset och har inte riktigt råd. Vet att han skulle kunna ha det ganska bra om han skötte sig bättre men jag kan inte ändra på hans vanor :/
    Men omvårdnadsbidrag är ju något helt annat än ersättning från barnförsäkring. Även om du får omvårdnadsbidrag (eller tja, det är ju ofta en förutsättning) kan ni som vårdnadshavare få ersättning från försäkringen och är det en sådan ersättning ni nu bråkar om har du inte rätt att behålla hans andel och stoppa undan dem till barnen.
  • Anonym (Orolig)
    Limajo skrev 2024-04-03 14:36:55 följande:
    Men omvårdnadsbidrag är ju något helt annat än ersättning från barnförsäkring. Även om du får omvårdnadsbidrag (eller tja, det är ju ofta en förutsättning) kan ni som vårdnadshavare få ersättning från försäkringen och är det en sådan ersättning ni nu bråkar om har du inte rätt att behålla hans andel och stoppa undan dem till barnen.
    Okej det låter konstigt, det är på barnens privata barnförsäkring. Så tänker att det är deras pengar för framtiden..
  • Anonym (Orolig)
    Limajo skrev 2024-04-03 14:36:55 följande:
    Nu dubbelkollade jag och du har rätt, det kunde lika gärna gå till vårdnadshavare för merkostnad. 
    Men blir ändå lite ledsen då jag vet att inte detta går till barnen alls utan till skulder som han samlat på sig för att han hellre lägger pengar på annat eller struntat i att jobba i perioder. 
    Men ska prata med honom och försöka få honom att låna pengarna av mig istället.
  • Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-03 14:08:25 följande:
    Absolut den tanken har slagit mig med. Vi fick samma av våra föräldrar, jag sparade allt och min bror slösade. Vilket han säkert ångrar. Jag vet att mitt ena barn är spara och den andra är slösa så troligtvis blir det så tyvärr. 
    Kan ju försöka ha en bra dialog innan 18-årsdagen för jag tror inte vi kan låsa pengarna längre än så? Kan höra med banken. Men känns för riskabelt att ha det som förälder när vi inte riktigt är överens om just barnens pengar. Så bättre de är låsta till barnens namn på något sätt..

Men tack, det är bra att tänka på!
    Nu är det en del år sedan men då var det iallafall stört omöjligt att förlänga låsningstiden på barnets konto.

Själv fick jag ett arv när jag var 13, men jag har alltid varit en spara så jag la ändå pengarna på körkort, möbler och annat vettigt. 
  • Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-03 14:43:28 följande:
    Okej det låter konstigt, det är på barnens privata barnförsäkring. Så tänker att det är deras pengar för framtiden..
    Omvårdnadsbidrag får man väl ändå från Försäkringskassan?

Är det såna pengar så är de inte menade att gå direkt till barnen utan till de extra kostnader de innebär, allltså till föräldrarna.
    Läs gärna länken jag postade i #16.
  • Limajo
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-03 14:57:47 följande:
    Nu dubbelkollade jag och du har rätt, det kunde lika gärna gå till vårdnadshavare för merkostnad. 
    Men blir ändå lite ledsen då jag vet att inte detta går till barnen alls utan till skulder som han samlat på sig för att han hellre lägger pengar på annat eller struntat i att jobba i perioder. 
    Men ska prata med honom och försöka få honom att låna pengarna av mig istället.
    Jag misstänkte att det var så. Försökte själv få ut motsvarande ersättning (vilket föll på att jag har 25% omvårdnadsbidrag för två barn vilket inte räcker för att få ersättning från Trygg Hansa) men just med syfte att täcka upp för egna uteblivna inkomster (jag bytte jobb och fick lägre lön men mer tid för barnen). Det skulle dock ha gått till semester med barnen och liknande guldkant för dem, inte egna utgifter. 

Jag förstår att du är ledsen. Det skulle jag också vara i din sits. Hoppas han kan lyssna på dig. 
Svar på tråden Pappan tänker ta av barnens pengar