• Goneril

Ersätta kniven?

Hm, en dyr kockkniv, det var inte bra. Möjligtvis kan man gå till någon som slipar knivar, de vet nog också om det lönar sig att försöka reparera den.                                                                                                                               Mycket irriterande med folk som inte är rädda om andras saker. Jag hade en kompis en gång som ställde sin grusiga blöta ryggsäck på en designerstol trots att jag lagt fram en matta för ändamålet. Det är så nonchalant att inte akta andras tillhörigheter. Ofta beror det på att dessa individer är grymt opraktiska och inte vet hur man handskas med saker, det är säkerligen inte ont uppsåt. De har heller ingenting hemma som de är rädda om så de förstår inte alltid problemet.                                                                                                                                                                                        I detta fall skulle jag se om det går att rädda kniven, om inte,  skulle jag nog be om lite kompensation. Var beredd på att kompisen blir sur! Det får bli en avvägning förstås.                                                                                                                                         

• Goneril

Alldeles fel att använda en kockkniv till nånting annat än livsmedel, kartong går ju absolut inte. "Eggen ska alltid vara i rörelse när man skär. Under inga omständigheter ska man trycka bladet genom en råvara utan att eggen är i rörelse." Så står det i instruktioner till japanska kockknivar. Fattade inte kompisen detta? Tydligen inte. Han har nog aldrig sett en dylik kniv innan, men därmed är han inte ursäktad. Någon ersättning borde han vidkännas, tycker jag. Han har mycket att lära.

• Goneril

Tror fortfarande att en universalkniv eller en kartongkniv hade varit att föredra även om Aniiee anser att en kockkniv av hög kvalite hade funkat. Uppenbarligen var inte valet av kniv särskilt lyckat, det gick inte så bra. Jag hoppas att det inte var en "Nesmuk", de kostar över 50.000.-, men i så fall hade väl TS låst in den i ett kassaskåp. Nu är olyckan redan skedd, hoppas den klantige erbjuder någon sorts kompensation. Hur är det med hemförsäkring/drulleförsäkring - eller slipning av knivbladet?

Svar på tråden Ersätta kniven?