• Anonym (lena)

Tar halva barnbidragen, vägrar underhåll m m

Jag har haft en vårdnadstvist med mitt ex. Har ni haft muntlig förberedelse? Har ni fått tillfällig beslut om var barnen ska bo? Om du är boende förälder kontakta FK och ansöka om underhåll och barnbidrag. Det kan betalas retroaktivt. 

• Anonym (lena)
    Anonym (Hanna) skrev 2024-04-20 15:37:06 följande:
    Vi har inte haft den muntliga än, men ska ha snart. 
    Barnen är skrivna hos henne men bor hos mig p g a våld bland annat. 
    Kommer jag kunna ansöka om retroaktivt trots att de varit skrivna där hela tiden? Andra mamman vägrar ändra folkbokföringen trots att det är ett brott. 
    det blir svårt att bevisa att barnen bor mest hos dig om de är folkbokförda hos henne. man kan få underhållsbidrag 3 eller 4 månader retroaktivt men du måste bevisa att barnen har bott mest hos dig. tycker du att den andra förälder erkänner att barnen bor mest hos dig om FK ringer henne? om du får tillfälligt beslut att du är boende förälder, kan du ändra fölkbokföringen.
  • Anonym (lena)
    Anonym (Hanna) skrev 2024-04-20 22:02:45 följande:
    Hon erkänner det, men anser inte att det är frivilligt från hennes sida, att barnen bor hos mig. ATT de gör det ser alla, men hon tycker inte att hon ska betala, för hon säger att hon vill att de ska bo hos henne. Samtidigt som hon är våldsam och missbrukar. (Finns domar på det!)
    FK ska betala till dig och hon betalar sen till FK. FK bryr sig inte om det är frivilligt eller ofrivilligt. Du har rätt till underhåll om barnen bor mest hos dig. 
Svar på tråden Tar halva barnbidragen, vägrar underhåll m m