• Anonym (Li)

Ta huvudansvaret om vi skaffar barn?

Du får lyssna på henne och vill du verkligen detta så får du vara beredd på att ta huvudansvaret och sätta din egen karriär åt sidan för att få det att fungera.

Hon har ju erfarenhet av detta sedan innan och förstår att om det ska delas 50/50 eller blir så att hon tar merparten av ansvaret (som är fallet för väldigt många kvinnor fortfarande) så vill hon inte och orkar inte.

jag hade lätt kunnat tänka mig fler barn om jag varit säker på att min partner tagit halva ansvaret och jobbet med dom, men har han inte gjort det för de tidigare barnen så lär det ju inte hända med kommande.

• Anonym (Li)
    Anonym (Ina) skrev 2024-04-23 20:30:23 följande:
    Jag håller med och nu skriver du halva ansvaret. TS partner menar att han ska ta hela. Tutti. Allt!
    Jag hade inte velat ha barn på premissen att jag ska ta all vab och alla vaknätter tills ungen börjar högstadiet, no way.
    Det kan låta enkelt och så i förväg men jag tror det är svårt.
    Det är som att ge rådet till en part i ett par, när den andra inte vill ha barn, att skaffa ett på egen hand. Det faller på sin egen rimlighet.
    Men det är vad jag tycker, man behöver förstås inte hålla med. 

Det jag försökte säga är att han behöver ha förståelse för att det inte är 50/50 i många relationer och att män ofta inte ser snedfördelningen eller förstår exakt hur mycket jobb det är med bebis och småbarn. 

i slutändan behöver han vara beredd att ta majoriteten av just det jobbiga som föräldraledighet, vakennätter, vab, blöjbyten, hämtningar. Barnet skulle fortfarande vara deras båda och älskas av henne också.
    I praktiken skulle det mest sannolikt inte vara så att hon inte tog en del av ansvaret när barnet väl är där. Hon måste fortfarande genomgå en graviditet och knuta an till barnet.

Svar på tråden Ta huvudansvaret om vi skaffar barn?