• Anonym (G)

Ta huvudansvaret om vi skaffar barn?

Varför skulle inte du kunna göra det som mängder av kvinnor gör och har gjort?

Ta större delen av föräldraledigheten. Jobba deltid. Sätt jobbet i andra hand och lägg ditt fokus på barnets behov.

Det borde inte vara konstigare att en man gör så än att en kvinna gör det.

• Anonym (G)
    Jemp skrev 2024-04-23 20:41:21 följande:

Nej nej. 

Dels för din skull. För vissa kan det fungera att vara ensamt ansvarig för vaknätter osv, men för vissa blir det helt omänskligt, allt beroende på hur barnet är/har för behov. Hade det enbart rört vab hade det väl varit en sak, om än knepigt, men majoriteten av föräldraskapet??

För dels är det också för barnets skull. Det hon säger är ju att hon kan tänka sig skaffa ett barn hon egentligen inte vill ha under förutsättningen att hon blir en frånvarande förälder. Som inte tar barnet när det är ledset, inte sätter sig in i dess intressen osv. 

Det är sant. Håller hon benhårt på att TS ska ta alla nätter, även om han håller på att gå under av trötthet, kommer det inte att bli bra. Visar man inte omsorg om varandra är det inte mycket till familj.

Däremot tror jag att det kan funka utmärkt att pappan tar huvudansvaret. 
  • Anonym (G)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-04-24 06:07:32 följande:

Denna tråden innehåller allt! Helt fantastiskt! 
    Skribenter som menar att en kvinna är taskig om hon inte gör våld på sin kropp genom att mot sin vilja föda ett barn, folk som tycker att det är helt okej att hon blir en ansvarslös mamma bara för att ''män alltid varit ansvarslösa'' osv osv. 

TS, backa. Risken är stor att det inte håller och då sitter du ensam i en lägenhet med ett stackars barn som ditt ex tagit avstånd ifrån....

Dont! 

Jag känner att jag behöver förtydliga vad jag menade med mitt första inlägg i tråden.

Jag upplever att jag och de flesta andra i min generation (70-talister) har fina och kärleksfulla relationer med våra pappor, trots att det var våra mammor som jobbade deltid och tog det största ansvaret kring hem och barn. Så länge båda föräldrarna är känslomässigt engagerade och ser både partnern och barnen är det okej att en tar mer av det praktiska än vad den andra gör.

Jag tycker inte att det skulle vara okej om TS sambo betedde sig som en jättebebis. Men mitt intryck av trådstarten är att den risken inte är särskilt stor.
Svar på tråden Ta huvudansvaret om vi skaffar barn?