• Anonym (Barn?)

Ta huvudansvaret om vi skaffar barn?

Min sambo har barn sen innan som börjar bli äldre, jag har inga barn.
    Hon har hela tiden sagt att hon inte vill ha fler barn och jag tänkte först jag var okej med detta men känner mer och mer en längtan efter egna barn. Detta har såklart lett till många diskussioner och en del övertalningsförsök från min sida.
    Nu säger hon att hon kan tänka sig ge mig ett barn under villkoret att jag tar huvudansvaret för barnet. Vi kommer självklart ta hand om barnet ihop och vara en familj men vakennätter, vabb, eventuella aktiviteter osv vill hon då att jag tar. Hon vill kunna satsa på sin karriär som fått stå åt sidan när hennes tidigare barn växt upp och menar att jag haft den möjligheten redan. Hur tänka? Jag vill ju gärna ha ett biologiskt barn men känner väl att kör vi så gör vi det ihop och hennes upplägg känns inte riktigt så. 

• Svar på tråden Ta huvudansvaret om vi skaffar barn?
  • Jemp
    Anonym (Barn?) skrev 2024-04-24 06:47:14 följande:

Oj vad många svar jag fått, ska försöka summera så jag inte behöver svara alla enskilt.

Vi är inte särskilt unga, närmar oss 40. Hon blev väldigt lätt gravid med sina andra barn, men visst hon är äldre så det finns ju ingen garanti. Är rätt övertygad om att ska detta ske får det bli om det händer naturligt, alltså skulle hon inte gå med på IVF eller så.

Sen är hon en jättebra mamma till sina barn och har alltid varit väldigt engagerad. Hon menar inte att hon inte skulle vara engagerad, vi skulle ju leva ihop som en familj med de andra barnen, hon menar bara det mesta praktiska skulle jag behöva ta då hon helt enkelt inte orkar en gång till. Hon har ju dessutom sina två andra barn att ta hand om vilket ändå fallit sig naturligt att det mesta ligger på henne och inte mig iom de har en pappa de också bor hos varannan vecka. 

Jag känner att min vilja att vara en ?riktig? familj med henne väger tungt. Jag tror hon kommer älska det här barnet lika mycket som jag, tror mest det är småbarnsdelen hon känner sig färdig med och liksom inte orkar. Tror också det faktum att hon och exet separerade när barnen var små färgat henne desto mer då hon fått stå med två små barn ensam varannan vecka, nu skulle vi ju vara två. Vi har en mycket stabil relation, och visst kan allt hända men jag har svårt att se att vi delar på oss. 

Det räcker inte med att tro, utan ni måste prata vidare om detta. Hur tänker hon sin föräldraroll för detta barn? VILL hon ens ha barn? 
  • Jemp
    EpicF skrev 2024-04-24 01:21:12 följande:
    Fast kvinnor klarar det, plus att ta hand om hushållet så varför skulle ts som man inte klarar det? 
    Tycker du det är eftersträvansvärt? 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Vill hon egentligen inte ha fler barn, kommer det inte att funka. Då får du avgöra vad som är viktigast. Din partner eller ett biologiskt barn. Inget lätt val, jag förstår det, men så är det tyvärr ibland. 

Kan hon tänka sig ett barn till, men är rädd för kvinnofällan, är det en annan sak. Hur mycket ansvar är du beredd att ta för att få ett biologiskt barn? Det hänger mycket på det.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Sen kan ni självklart inte räkna med att det blir några barn, även om hon enkelt blev gravid tidigare. Jag uppfattar det som att hennes barn är ganska stora? Men det kan räcka med att det har gått några år för att fertiliteten ska förändras. Är ni under 40 borde det funka, kanske även efter, men det finns som sagt inga garantier. Även om hon enkelt blev gravid för 10 år sen. 

• fornminne

Håller med ovanstående, att hon enkelt blev gravid när hon var 25 eller 30, säger inget om hur det är nu när hon närmar sig 40. Det är stor skillnad på 30 och 40 när det gäller kvinnlig fertilitet. Det betyder inte att hon inte kan bli gravid, ni kan absolut försöka några år till. Men det finns inga garantier.

Det är de närmaste åren som gäller. Och då måste ni vara helt överens. Det är inget fel att ha ett upplägg där pappan tar största ansvaret, men jag blir ändå lite fundersam när jag läser dina inlägg. Vill hon alls ha fler barn? Eller är det bara för din skull hon har ändrar sig?

• Mandel

Förstår faktiskt inte TS problem.

Får inte intrycket av att mamman skulle strunta i barnet helt och hållet och aldrig byta en bajsblöja eller ta en natt om pappan skulle vara helt slutkörd eller sjuk utan mer att han har huvudansvaret för barnet precis som så många mammor normalt sett har.

Chefen tillika ägaren på mitt förra jobb har det så - en man. Så han som företagsledare och värsta hönspappan har rett ut detta i 17 år. Jag hade dock fått panik av att curla ett barn och en partner på det viset som han gör för han är en riktigt toffel och samtidigt driva ett företag och jobbar massor.
    Han har rett ut det!

Finns mängder av pappor som bara har sina barn varannan helg efter en separation och det är sällan man hör folk anklaga dessa män för diverse saker, men bara för att det är en kvinna som inte vill pausa karriär och slå knut på sig själv för att ta hand om ett barn så ska det kommas med åsikter. Märkligt!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Barn?) skrev 2024-04-23 19:51:36 följande:

Min sambo har barn sen innan som börjar bli äldre, jag har inga barn.
    Hon har hela tiden sagt att hon inte vill ha fler barn och jag tänkte först jag var okej med detta men känner mer och mer en längtan efter egna barn. Detta har såklart lett till många diskussioner och en del övertalningsförsök från min sida.
    Nu säger hon att hon kan tänka sig ge mig ett barn under villkoret att jag tar huvudansvaret för barnet. Vi kommer självklart ta hand om barnet ihop och vara en familj men vakennätter, vabb, eventuella aktiviteter osv vill hon då att jag tar. Hon vill kunna satsa på sin karriär som fått stå åt sidan när hennes tidigare barn växt upp och menar att jag haft den möjligheten redan. Hur tänka? Jag vill ju gärna ha ett biologiskt barn men känner väl att kör vi så gör vi det ihop och hennes upplägg känns inte riktigt så. 

Jag skulle aldrig skaffa barn under såna premisser. Jag tycker att det är äckligt med föräldrar som vill att den andre "tar huvudansvaret" då det inte är rätt mot barnet. I ditt fall hade jag hellre hittat en annan person att skaffa barn med. 
  • Anonym (Barn?)
    Jemp skrev 2024-04-24 07:12:39 följande:
    Det räcker inte med att tro, utan ni måste prata vidare om detta. Hur tänker hon sin föräldraroll för detta barn? VILL hon ens ha barn? 

Vår bådas prio är att vara med varandra, det är nummer ett. Skulle aldrig lämna henne om hon inte vill ha fler barn. Även hon verkar ju villig att i alla fall fundera över möjligheten att möta mig i min önskan. Men ska jag vara helt ärlig tror jag inte hon i sig själv skulle vilja ha ett till barn. Hon har ju sett det som att hon får mer och mer frihet ju äldre hennes barn blir och att hon kommit ifrån att ha mindre barn och att det skulle bli att börja om.
    Jag förstår henne absolut, samtidigt tror jag inte hon/vi hade ångrat det. Vi hade haft två äldre barn som är självgående och ett mindre vi sköter om tillsammans där jag enligt överenskommelse tar all vabb osv. Jag vill ju verkligen detta men vill inte att hon ska känna sig pressad. Det skulle också lika bra kunna bli så att hon när det är för sent ångrar sig över att vi inte fick det där gemensamma barnet. 

• Anonym (p)
    Anonym (Barn?) skrev 2024-04-23 19:51:36 följande:

Detta har såklart lett till många diskussioner och en del övertalningsförsök från min sida.

Anonym (Barn?) skrev 2024-04-24 08:59:11 följande:

. Jag vill ju verkligen detta men vill inte att hon ska känna sig pressad.

lol
  • Core

Ni är inte kompatibla som föräldrar, har man de här diskussionerna redan innan graviditet faller det inte bra ut sen.

Ta ett beslut bara, utan egna barn med henne eller gå vidare.

Svar på tråden Ta huvudansvaret om vi skaffar barn?