Anonym (Jo) skrev 2024-04-28 07:43:19 följande:
...och det här är exakt varför man måste vara tydlig från början med om man vill vara exklusiv eller inte. Brukar alltid få skit när jag påpekar det i andra trådar, men eftersom dejting har andra regler numera så måste man vara tydlig. Har man inte pratat om saken får man tyvärr räkna med att ja, den man träffar kanske också träffar andra, sexchattar och allt möjligt annat.
Förstår att du inte vill träffa den här killen mer. Om han efter så här lång tid fortfarande ligger med andra så är han antingen inte intresserad eller ser dig som en kk, en av flera andra han ligger med. Lika bra att avsluta.
Nja, exklusiva relationer är fortfarande norm i Sverige och allt annat är undantag. Så problemet är inte att det råder nån slags otydlighet kring vad det är som gäller, det tror jag nog att alla redan fattar från första början, problemet är att folk helt enkelt skiter i det eftersom alla ska bara sitt till varje pris och använder minsta lilla kryphål och möjlighet till att göra något de i grunden vet är fel. Så om det finns någon ny regel, så är det regeln i så fall egoism.
Och problemet med egoism är att det är ett personlighetsdrag som inte kommer förändras av mer eller mindre information. Det är ju ganska meningslöst att förklara något för en person som personen redan vet. Så om man ser att en person beter sig egoistisk redan i början av relationen så är det väldigt naivt att tro att personen kommer sluta vara en egoist bara för att man informerar personen om vad som gäller, personen vet ju redan det. Problemet är inte att personen inte vet vad som är rätt eller fel, problemet är att personen skiter i det.
Personligen tycker jag att det är en väldigt dålig idé att öht ha en relation med en egoist för en sån person kommer förmodligen alltid utgå ifrån vad som är bäst för honom/henne själv och strunta i vad det innebär för någon annan. Och väljer man ändå att gå vidare med en sån person så får man skylla sig själv för då har man ju även valt att acceptera personens egoism och dess konsekvenser.