Inlägg från: Anonym (Ylva) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ylva)

    Ångerrätt, men företaget svarar inte

    Ring konsumentverket eller kommunens konsumentrådgivning. 


    Inför framtiden är ett tips att aldrig köpa från ställen som saknar svensk adress och telefonnummer.

  • Anonym (Ylva)

    Om företaget du köpte från ligger utanför EU är det inte säkert att du ens har ångerrätt. 

  • Anonym (Ylva)
    Anonym (Mi) skrev 2024-05-05 00:17:12 följande:

    Tack för svar.   Det är ett svenskt företag, men det går bara att kontakta via chatrobot eller mail.
    Jag har inte betalat något ännu, det är på avbetalning. 
    De skriver på hemsidan att det går att ångra både köp och abonnemang på "Mina sidor", men det gör det inte alls. Abonnemang ja, men inte köp.   
    Dessutom hänvisar de till att man kan returnera via fraktsedeln, men någon sån fanns ju inte i paketet.  Bara varan och inget mer.    Så det går inte att returnera.  Och de har inte svarat på mail. 
    Får väl kontakta konsumentverket om de inte löst detta under nästa vecka. 


    Finns det en postadress till ett huvudkontor i Sverige, eller är det bara en hemsida på svenska? Kan du se på paketet varifrån varan är skickad? 
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2024-05-05 03:32:55 följande:

    Betala inget! Det kan ses som en bekräftelse på att du vill genomföra köpet, och att du då går miste om ångerrätten, framför allt om betalningen görs efter den normala tiden för ångerrätt.
    Spara alla mail du skickat till dem.
    Kommer det krav på betalning från dem så svarar du bara att du vill använda din ångerrätt. Kommer det krav från inkasso eller Kronofogden så svarar du bara att du bestrider.
    Jag tycker du ska skriva här vilket företag det gäller.


    Håller med. Där vill man ju inte handla! 
Svar på tråden Ångerrätt, men företaget svarar inte