Inlägg från: Anonym (tjolahopp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tjolahopp)

Sydkorea utropar de låga födelsetalen som nationell nödsituation

Jag missade nog var orimliga mansideal angavs som en av anledningarna, kan du visa TS?

• Anonym (tjolahopp)

Verkar snarare bero på traditionella könsnormer, misogyni och orimliga kvinnoideal.

www.amnesty.org/en/wp-content/uploads/2021/06/asa250201998en.pdf

www.washingtonpost.com/world/2024/02/21/south-korea-women-gender-equality-gap/

www.wilsoncenter.org/event/where-they-stand-the-status-women-south-korea

eastasiaforum.org/2022/12/09/south-koreas-misogyny-problem/

www.aljazeera.com/opinions/2023/3/8/this-womens-day-there-is-little-to-celebrate-in-south-korea

thediplomat.com/2023/10/how-do-south-koreans-view-gender-discrimination/

www.nbcnews.com/news/world/stark-gender-inequality-south-korea-hostility-feminism-growing-rcna59747

www.bbc.com/news/world-asia-68402139

• Anonym (tjolahopp)
    Karl Alexander skrev 2024-05-09 17:26:03 följande:
    Knappast. Den slutsatsen får stå för dig. Snarare är det den feministiska rörelsen i Sydkorea som förvärrat situationen än mer.
    Vad baserar du det på?
    Var har du sett att det är en orimlig mansroll som ligger bakom det här?
  • Anonym (tjolahopp)
    Karl Alexander skrev 2024-05-09 17:26:03 följande:
    Knappast. Den slutsatsen får stå för dig. Snarare är det den feministiska rörelsen i Sydkorea som förvärrat situationen än mer.
    Den slutsatsen får stå för mig och både forskare och observatörer världen över.
    Din slutsats står bara du för.

Vad säger det dig?
  • Anonym (tjolahopp)
    Anonym (P) skrev 2024-05-09 17:35:36 följande:
    Sydkorea utropar de låga födelsetalen som nationell nödsituation

Såklart detta skulle bli ännu en könskrigstråd. Så tråkigt då ämnet är ganska intressant.

TS startade tråden som ett inlägg i könskriget, så hur kan det bli annorlunda?

Anledningen har också med det att göra, så hur vill du diskutera det istället för att bara anmärka? Vilken intressant och könlös infallsvinkel har du?
  • Anonym (tjolahopp)
    Karl Alexander skrev 2024-05-09 17:38:06 följande:
    Därför att låga födelsetal tog sin början med den tidiga feminismen. När det fanns tydliga könsroller föddes det fler barn, sedan när alla ska göra karriär och bara tänka på sig själva kröp först barnafödandet allt högre upp i åldrarna, för att som idag avstanna.
    Källor tack.
    Inte "ditt huvud".
  • Anonym (tjolahopp)
    Anonym (P) skrev 2024-05-09 17:43:54 följande:
    Ekonomin och förutsättningarna att hitta eget hem kan vara en infallsvinkel. Eller att jobbet måste ta så stor plats i människornas liv att det inte finns tid till annat. Jag vet inte, vad som helst som inte är:

"Alla män är dumma, det är deras fel"
    "Nähä, det är alla kvinnor som är dumma, det beror på dem"

Jösses var och varannan tråd är såhär nuförtiden, man börjar tro att det pågår en påverkanskampanj. Jag ser aldrig såhär mycket bitterhet i riktiga livet, bara online.
    Vad baserar du de infallsvinklarna på?
    Vet du hur det är i Sydkorea och vilka problemen är?
  • Anonym (tjolahopp)
    Karl Alexander skrev 2024-05-09 17:44:29 följande:
    Det tar alldeles för lång tid att leta upp allting, men jag pratar om det jag lagt på minnet. Här är en källa som visar hur kvinnor som föder barn snabbt blir äldre:

www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/foraldrars-alder-i-sverige/

Länder med traditionella könsnormer föder fler barn än feministiska länder.

Men som jag också skrev är den största anledningen att vi jobbar för mycket, att livet är för dyrt och att kapitalismen har gått för långt.
    Du skrev inlägget om Sydkorea men vill inte diskutera det landet alls?
  • Anonym (tjolahopp)
    Anonym (P) skrev 2024-05-09 17:47:18 följande:
    Jag vet inte, men se där, man kan diskutera utan att kasta skit på kön. Vad bra!
    Vad menar du?
    Du kan absolut ignorera de könsbundna anledningarna och hitta på arguent som inte är förankrade i verkligheten, men jag förstår inte syftet.
    Kan du förklara?
  • Anonym (tjolahopp)
    Karl Alexander skrev 2024-05-09 17:46:40 följande:
    Det spelar ingen roll vad någon säger till dig, för du kommer alltid säga att allting beror på män eller sexism. Det har du fått lära dig hela livet i Sverige.
    Du tror att världens forskare alla växt upp i Sverige?

Läs länkarna jag la in och återkom med fakta som stöder det du påstår.
  • Anonym (tjolahopp)
    Anonym (P) skrev 2024-05-09 18:09:59 följande:
    Nej, men fortsätt du ditt könskrig soldat. Hoppas den onda sidan blir besegrad.
    Fortsätt blunda för fakta (fakta, inte "det här könet är onda") och hitta på en egen värld så blir det...
    Nej, jag kan inte ens önska dig det, det är för dumt att bara lalla runt som du gör.
  • Anonym (tjolahopp)
    Anonym (P) skrev 2024-05-09 18:09:59 följande:
    Nej, men fortsätt du ditt könskrig soldat. Hoppas den onda sidan blir besegrad.
    Intressant att det är mig du går på, inte TS, fast han är den som könskrigar i alla trådar, inklusive de han startar.
Svar på tråden Sydkorea utropar de låga födelsetalen som nationell nödsituation