Inlägg från: Anonym (SWS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (SWS)

Avslitet hår och kal fläck efter förskolan

Hejsan! 

Igår ringde förskolepersonalen till mig och berättade att något barn har dragit och slitit i min dotters hår så det har lossnat och blivit en kal fläck på hennes huvud. Jag fick fullständig panik och undrar hur ett barn kan göra något sånt och hur ont det måste ha gjort på min dotter. Och om hårbotten har blivit skadad och att det inte kommer växa något hår där? 

Har någon varit med om detta? 

• Svar på tråden Avslitet hår och kal fläck efter förskolan
  • Anonym (SWS)
    cosinus skrev 2024-05-09 19:12:19 följande:

Man ska väl aldrig säga aldrig men hade små barnnävar permanent tagit bort hår hade det funnits en stor marknad för det i mindre nogräknade länder. Med tanke på hur hår envist fortsätter att komma tillbaks trots diverse kreativa försök att slita loss det med rötterna så tror jag risken för permanenta skador är små.

sen lär det ha gjort ont ja. Barnet som drog var förmodligen rejält Frustrerat vilket ju inte är helt ovanligt bland små barn. Personalen får helt enkelt ha bättre uppsikt nu när det vet vad som kan hända 

Kan man gå vidare på något sätt? Jag tänker imorgon prata med rektorn förstås men undrar hur jag kan gå vidare med detta. Känner mig riktigt sviken av personalen som inte hade uppsikt över barnen. 
  • Anonym (SWS)
    Anonym (Ingvi) skrev 2024-05-09 19:35:47 följande:
    Sånt där går ofta jättefort. Väldigt svårt att hinna stoppa. Men nu när de vet vad det barnet kan göra bör de så klart ha extra koll. Mitt barn bråkade ofta med ett annat en period och då höll de isär dem, satte dem i olika grupper, ledde dem till varsin sida av gården mm.
    Men jag tänker att det är svårt att slita bort hår och barnet som gjorde det måste tagit i ordentligt då är min första tanken var fanns personalen? Fanns dom inte där för min dotter när hon behövde dom som mest? Jag är livrädd att lämna min dotter där igen. Var händer nästa gång? 
  • Anonym (SWS)
    Anonym (...) skrev 2024-05-09 19:40:09 följande:

Min dotter slet av sitt eget hår under en period (vi behöver inte gå in på varför men hon mådde inte bra just då) och det var kala fläckar, allt växte ut till normalt igen 

Tack för ditt svar. Jag hoppas verkligen det. Känner mig så ledsen och sviken av förskolan. 
  • Anonym (SWS)
    Anonym (Ingvi) skrev 2024-05-09 19:50:25 följande:

Jag vill egentligen inte säga att du överreagerar - för givetvis ska man vilja skydda sitt barn. Men man kan stå precis bredvid och ändå inte hinna ingripa. 

Hur stor är den kala fläcken? 

Är det inte deras ansvar som förskolepersonal att skydda våra barn? Min dotter blev livrädd och gallskrek när det hände. 
  • Anonym (SWS)
    Anonym (SWS) skrev 2024-05-09 19:53:44 följande:
    Är det inte deras ansvar som förskolepersonal att skydda våra barn? Min dotter blev livrädd och gallskrek när det hände. 
    5*5 typ. 
  • Anonym (SWS)
    Anonym (Ingvi) skrev 2024-05-09 20:04:00 följande:

Herregud! Jag förstår så klart att du är upprörd. Blir det inte ett blodigt sår om man drar av så mycket? 

För jag utgår från att du menar cm? 

Blev inget sår som tur är. Ja det är cm jag menar. Min dotter har så fint och tjockt hår och nu ser man en kal fläck. Tack för din förståelse. 
  • Anonym (SWS)
    Anonym (Ingvi) skrev 2024-05-09 19:57:39 följande:

Jo, men de är pedagoger, inte gudar. 

(jag är inte själv förskolepedagog, om du undrar)

För mig har dom brustit i sitt omhändertagande om min dotter. 
  • Anonym (SWS)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-09 20:33:31 följande:
    Om det inte ens blivit ett sår så kommer det definitivt inte bli permanenta skador. Det enda som hänt är att håret ryckts av. Gör självklart jätteont men hår växer ut igen.

Vill också påpeka att personalen inte kan garantera att det inte händer igen, även om de punktmarkerar barnet som gjorde det. Det måste du tyvärr ha förståelse för.

Menar du att det är okej att ett barn drar av andras barn hår så dom får kala fläckar? Det är väl inget normalt beteende? 

Jag känner mig rädd att lämna henne där igen. 

• Anonym (SWS)
    Anonym (Ingvi) skrev 2024-05-09 21:06:23 följande:

Du kan aldrig skydda ditt barn från allt. Det är hemskt att det hände, men barn på förskolor ramlar och bryter armar och får hjärnskakning. De river sig och får pinnar i ögonen. Precis som hemma. Och det händer att de slåss, precis som när de leker hemma hos en kompis eller på lekplatsen. Personalen försöker så klart motverka att sånt händer, men ibland sker saker så snabbt att de inte hinner ingripa. Man kan stå precis bredvid och ändå inte hinna. 

Men som någon skrev, nu när det här har hänt kan nan begära att de har extra koll på barnet som drog. 

Vet du vad som utlöste det hela? Mitt barn fick ibland slag i förskolan men var inte guds bästa barn själv heller.. 

Jag förstår hur du menar. Jag frågade personalen vad som utlöste det hela men dom va inte i närheten och därför vet dom inte det heller. 

Vet du eller någon härinne om dom får säga vem som gjorde såhär. Jag vill veta vem det va. 

• Anonym (SWS)
    Anonym (?!) skrev 2024-05-09 21:22:35 följande:
    Men shit! 😲 
    Stackars din dotter. Prata med rektorn imorgon. Jag vet att förskolan inte kan garantera varken det ena eller det andra men det vet i helsike om jag vågat lämna mitt barn där innan detta utretts rejält. 
    Precis så jag känner. 
  • Anonym (SWS)
    Anonym (Mje) skrev 2024-05-09 21:31:40 följande:
    Men saker händer ju. En annan gång är det någon som blivit biten eller klöst. Barn är mer fysiskt okontrollerade så.

Hur menar du att det ska utredas mer än att personalen har extra koll på barnet som gått på TS barn?
    Dom har gjort en Stella anmälan/avvikelse. Vet inte heller om det kan utredas mer? Jag ska säga exakt som jag känner till rektorn imorgon. 
  • Anonym (SWS)
    Anonym (B) skrev 2024-05-09 21:29:55 följande:
    Nej, personalen får inte berätta (och med rätta). Det är dessutom oviktigt i situationen, det som är intressant är hur förskolan kommer arbeta för att förebygga att detta inte händer igen. 

Nyfiken över vad du vill göra med informationen? Ringa föräldrarna (som 100% redan vet om händelsen om förskolan agerat korrekt)? Få ditt barn att inte umgås med barnet? Vad vill du åstadkomma med att få reda på vilket barn det är? Det handlar om ett barn, inte en yrkeskriminell.
    Ok trodde nästan det. Jag vill veta om jag känner föräldrarna till barnet och faktiskt prata med föräldrarna isåfall. 
  • Anonym (SWS)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-05-09 21:43:10 följande:
    Även om du pratar med föräldrarna så kan de inte göra så mycket, eftersom varken de eller du själv är på plats på förskolan när det händer. Det är svårt att få sitt barn att sluta dra i håret hemifrån, man behöver ju vara på plats..
    Det är jättetråkigt med de stora barngrupperna i förskolan men olyckor händer och barn blir ofta både bitna, slagna och rivna på olika sätt. Det är såklart inget som är okej, men det uppstår konflikter och barn i den här ålder har tyvärr inte så stark impulskontroll ännu.
    Men jag behöver iallafall gå vidare med det här. För det känns inte okej. 
  • Anonym (SWS)
    Anonym (Mami) skrev 2024-05-09 21:51:41 följande:

Vad menar du att föräldrarna ska göra då? 

jag tycker du överreagerar kraftigt. Det vore skillnad om det handlade om större barn.

Bara prata om det. Känns som flera här tycker att det är okej att någon har dragit och slitit bort min dotters hår så det blivit en kal fläck. Att jag överreagerar? 
  • Anonym (SWS)
    Anonym (Ålder?) skrev 2024-05-09 22:02:54 följande:

Hur gamla barn gäller det? skillnad på 2 åringar eller 6 åringar.
    Sen hur hände detta, blev ditt barn bara attackerat från ingenstans eller var ditt barn inblandat i ett "bråk" eller liknande med det barnet som drog i håret?
    Det är naturligtvis inte ok att dra i håret men gjorde ditt barn något mot det andra barnet?
    Ofta går det snabbt när små barn slår till ett annat i effekt, ofta finns en anledning men kan också vara att man bara stod bredvid och fick ta emot frustrationen.

Min dotter är 3 år. Jag frågade fröknarna men dom vet inte vad som utlöste detta då dom inte va i närheten. 
  • Anonym (SWS)
    Anonym (Mami) skrev 2024-05-09 22:07:54 följande:
    Men det är ju väldigt små barn?.
    Ja det är det. Jag trodde inte något barn i denna åldern gjorde sånt här. 
  • Anonym (SWS)
    Anonym (Mje) skrev 2024-05-09 22:15:41 följande:
    Treåringar är ju precis de som gör sånt??
    Okej. Min dotter har aldrig gjort något sånt. 
  • Anonym (SWS)
    Anonym (Mje) skrev 2024-05-09 22:15:11 följande:
    Men vad tänker du att de ska göra? 
    Precis det rektorn får berätta för mig imorgon. Hur dom tänker jobba vidare med detta. 
Svar på tråden Avslitet hår och kal fläck efter förskolan