Inlägg från: Anonym (B) |Visa alla inlägg
  • Anonym (B)

Avslitet hår och kal fläck efter förskolan

Anonym (SWS) skrev 2024-05-09 21:16:14 följande:

Jag förstår hur du menar. Jag frågade personalen vad som utlöste det hela men dom va inte i närheten och därför vet dom inte det heller. 

Vet du eller någon härinne om dom får säga vem som gjorde såhär. Jag vill veta vem det va. 

Nej, personalen får inte berätta (och med rätta). Det är dessutom oviktigt i situationen, det som är intressant är hur förskolan kommer arbeta för att förebygga att detta inte händer igen. 

Nyfiken över vad du vill göra med informationen? Ringa föräldrarna (som 100% redan vet om händelsen om förskolan agerat korrekt)? Få ditt barn att inte umgås med barnet? Vad vill du åstadkomma med att få reda på vilket barn det är? Det handlar om ett barn, inte en yrkeskriminell.
  • Anonym (B)
    Anonym (SWS) skrev 2024-05-09 21:36:00 följande:
    Ok trodde nästan det. Jag vill veta om jag känner föräldrarna till barnet och faktiskt prata med föräldrarna isåfall. 
    Fast vad ska det leda till? Att prata med föräldrarna till det andra barnet är förskolans jobb. Händelsen skedde på förskolan och ska skötas av förskolan, inte dig. Det låter hårt men det finns en mening med att man inte röjer identiteter på barnen i sådana här händelser, just för att föräldrarna inte ska börja ett eget arbete som kan hämma det arbete förskolan ska utföra.

Jag har varit med om föräldrar som fått reda på händelser och namn (då genom sitt barn) där de har ringt och skällt ut det andra barnets föräldrar och sedan valt att förbjuda sitt barn att leka med det andra barnet och sedan berättat om händelsen för allt och alla, vilket i sin tur lett till att andra föräldrar har börjat se konstigt åt det barnet och dennes föräldraras håll. Riktigt obehagligt och helt fel agerande. Så du måste förstå varför man väljer att sköta detta anonymt och inom förskolan. 
  • Anonym (B)
    Anonym (SWS) skrev 2024-05-09 21:55:24 följande:
    Bara prata om det. Känns som flera här tycker att det är okej att någon har dragit och slitit bort min dotters hår så det blivit en kal fläck. Att jag överreagerar? 
    Fast man kan ju tycka att det är fel och att du överreagerar på samma gång. Det ena utesluter inte det andra. Självklart är det helt fel av ett barn att göra illa ett annat barn men det är sådant som händer. Det som är viktigt är att förskolan vet om det och arbetar förebyggande för att minimera risken att det händer igen.

Barn, speciellt i låga åldrar, har dålig impulskontroll och kan i frustration använda både tänder och händer, speciellt om det uppstår en konflikt. 

Jag förstår att du är illa till mods och att du är frustrerad och det är jättebra att du kontaktar förskolans rektor för att få lite betryggande ord om hur de tänker arbeta för att förebygga att detta inte sker igen. Mer än så går det inte att göra. Känner du att ditt förtroende är helt och håller borta så är mitt råd att byta förskola.
  • Anonym (B)
    Anonym (Mje) skrev 2024-05-09 22:15:41 följande:
    Treåringar är ju precis de som gör sånt??
    100%

Det finns ju en anledning till varför man pratar om treårstrots, då barn i den åldern många gånger kan vara helt uppåt väggarna med sina känslor. Får de ett nej så leder det till ett tantrum som heta duga. Blir något fel så är det ilska som första reaktion. 

Jag firade när den perioden var förbi för jäklar vad utsliten jag blev.
  • Anonym (B)
    Anonym (Ingvi) skrev 2024-05-10 09:28:13 följande:

Du behöver lugna ner dig. Det är jättesynd om din dotter, men du beter dig som en drama queen som tror att du och ditt barn är världens centrum. 

Du kan absolut prata med rektorn för att försäkra dig om att de gör vad de kan för att hålla det andra barnet lugnt. Det är ju illa det som hänt. Men be för guds skull inte om att få veta vilket barn det var eller försöka få tag på föräldrarna. Det är bara kontraproduktivt och du framstår som hysterisk. Jag förstår inte öht vad du tänker att det skulle leda till (mer än att du framstår som lite konstig). 

Det jag tror gör att många med mig reagerar så här är att du inte förstår att det som hände är att räkna som en olycka. Att småbarn slåss är liksom inget man går vidare med, som du uttrycker det. Olyckor händer och man jobbar kontinuerligt med det på förskolorna för att lära barnen att bete sig som folk. 

Jag hade lite förstått hysterin om det var ett återkommande problem, för då hade det indikerat på att förskolan inte arbetar med att förebygga och förhindra. Men det verkar som att detta varit en engångsföreteelse och då förstår jag inte riktigt vitsen med att slå på stora trumman...
Svar på tråden Avslitet hår och kal fläck efter förskolan