• Anonym (J)

D-droppar, hur länge? Barn med afrikanskt påbrå

Sonen är 2 år och 3 månader gammal nu. Glömde fråga sist vi var på BVC på 2-årskontroll, kan såklart ringa och fråga men tänkte om nån här kanske vet. 

Hans farfar är från Gambia, han är alltså 25% afrikan , ganska ljus men inte alls lika ljus som en vit person , speciellt inte på sommaren. Behöver han D-droppar längre tid än 2 år? Vet att mörka lättare får D-vitaminbrist, en vän till sonens pappa fick det.. men min son är ju mer vit än svart. 

När man googlar står det att vissa barn kan behöva det längre .. vilka barn är det? 

Har barn sen innan och de har fått i två år ungefär om jag minns rätt men de har inte afrikanskt påbrå. 

• Svar på tråden D-droppar, hur länge? Barn med afrikanskt påbrå
  • Anonym (J)
    Anonym (Ff) skrev 2024-05-17 23:30:02 följande:

Mitt barn är engelsk/svenskt och behöver det året runt, alltså han är helt ljushyad. Det är väldigt individuellt, säkrast är att ta blodprov.

Tack för svar! Hur fick ni veta att han behöver det? Hur gammal är han? Tog ni blodprov? 
  • Anonym (J)
    Mrs Moneybags skrev 2024-05-18 14:06:16 följande:

I Finland rekommenderas det till alla upp till 19 oavsett hudfärg. 

Är man vit i hyn behöver man inte följa samma rekommendationer som till någon som är brun eller svart, även om man har en farfar som är Gambian. 

Jag och min son är bruna och äter D-vitamin varje dag året runt. 

Tack för svar! Han är inte riktigt vit , skulle nog ljusbrun. ?Lightskin? typ. Fast det skiljer ganska mycket mellan vinter och sommar. 
Svar på tråden D-droppar, hur länge? Barn med afrikanskt påbrå