• Anonym (Hjälp)

Vad packa för snacks i förlossningsväskan?

Hittills har jag packat ner:
    - ölkorv
    - en påse blandade nötter och torkad frukt
    - Festis 

Choklad har jag valt bort, tänker att det smälter och blir kladdigt i värmen då jag har BF i slutet på juni. 

Vad har ni för tips? 

• Svar på tråden Vad packa för snacks i förlossningsväskan?
  • Anonym (Zero)

Ska du på picknick? 

• cutepenguin

Jag hade tagit med Pepsi Max, gifflar och proteinbars. Hann bara äta 3 gifflar 😂 Var verkligen inte sugen på något efter min förlossning och tiden gick så galet snabbt på BB.

• Anonym (Annat)

Vi hade inte med någonting. Dåligt förberedda men jag hade inte tid att fundera på snacks heller för fort gick det. 
    Om jag skulle planera det nu hade jag velat ha med dricka, frukt, smörgås och chips kanske.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Zero) skrev 2024-05-23 08:37:26 följande:

Ska du på picknick? 

Haha, vem vet? 😃
  • Anonym (victoria)

Man behöver inga snacks. Man får mat där och smörgås efter förlossningen. 

Vill man ha något mer kan väl din man gå och köpa på sjukhusets kiosk.

• Aliona

Jag har svårt att tänka mig att man klarar av ölkorv under förlossningen, och dessutom luktar det väldigt mycket. Och nötter är jag inte säker på att man får ta in på sjukhus?

Jag skulle satsa på saker som är väldigt snabba och lätta att få i sig om man behöver snabb energi. Tror inte att man blir direkt hungrig under förlossningen. Tror jag hade med mig gifflar eller något, men hann inte äta något. Saft fick man där och det räckte för energi. Däremot, om ens partner ska vara med på förlossningen så kan det vara viktigare med lite mat till honom/henne. De har ju annan tid att känna hunger och möjlighet att äta. Min partner stod vid min sida från 18.00 till 03.30 och hann så klart bli båda trött och hungrig. Vi hade med havregryn för att göra gröt i mikron och typ morotsstavar. 

• Anonym (Lotta)

Man får mat, glass mm där. Det är bara om det är något särskilt du önskar som du behöver ha med eget. Den du har med dig som stöd behöver däremot ta med eget, eller köpa i sjukhusets restaurang/kiosk. 

Mina erfarenheter av mat och förlossning: 1:a: kunde inte äta mer än en halv piggelin typ. Lite blåbärssoppa också, men den återvände, så att säga. 2:a: hann inte äta. 

• Anonym (Hjälp)
    Aliona skrev 2024-05-23 09:20:07 följande:

Jag har svårt att tänka mig att man klarar av ölkorv under förlossningen, och dessutom luktar det väldigt mycket. Och nötter är jag inte säker på att man får ta in på sjukhus?

Jag skulle satsa på saker som är väldigt snabba och lätta att få i sig om man behöver snabb energi. Tror inte att man blir direkt hungrig under förlossningen. Tror jag hade med mig gifflar eller något, men hann inte äta något. Saft fick man där och det räckte för energi. Däremot, om ens partner ska vara med på förlossningen så kan det vara viktigare med lite mat till honom/henne. De har ju annan tid att känna hunger och möjlighet att äta. Min partner stod vid min sida från 18.00 till 03.30 och hann så klart bli båda trött och hungrig. Vi hade med havregryn för att göra gröt i mikron och typ morotsstavar. 

Nötter går bra då det inte är en luftburen allergi! 

Kanske drickyoghurt Kom jag på nu :) 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (victoria) skrev 2024-05-23 09:19:03 följande:

Man behöver inga snacks. Man får mat där och smörgås efter förlossningen. 

Vill man ha något mer kan väl din man gå och köpa på sjukhusets kiosk.

Kommer aldrig få honom att handla där, han tycker att allt är så dyrt på såna ställen (snål som fan), haha 
  • Anonym (Hungriiiig!)

På förlossningen hann varken jag eller maken äta något, men under de två dagarna på BB hade jag velat ha energi-bars eller annat snacks. Jag var konstant hungrig och det enda som fanns mellan måltiderna var knäckebröd. Visst hade jag kunnat gå och köpa något men det var en hel del väntan när någon kom och sa att "nu ska ni snart göra X" och så visste man inte hur länge det skulle dröja och vågade inte gå någonstans.
    Saft fick man så mycket man ville. 

Undvik dock ölkorv och andra saker som luktar starkt. Även om du klarar lukten så kanske inte alla andra gör det. 

Svar på tråden Vad packa för snacks i förlossningsväskan?