Inlägg från: Anonym (Hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälp)

Vad packa för snacks i förlossningsväskan?

Hittills har jag packat ner:
    - ölkorv
    - en påse blandade nötter och torkad frukt
    - Festis 

Choklad har jag valt bort, tänker att det smälter och blir kladdigt i värmen då jag har BF i slutet på juni. 

Vad har ni för tips? 

• Svar på tråden Vad packa för snacks i förlossningsväskan?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Zero) skrev 2024-05-23 08:37:26 följande:

Ska du på picknick? 

Haha, vem vet? 😃
  • Anonym (Hjälp)
    Aliona skrev 2024-05-23 09:20:07 följande:

Jag har svårt att tänka mig att man klarar av ölkorv under förlossningen, och dessutom luktar det väldigt mycket. Och nötter är jag inte säker på att man får ta in på sjukhus?

Jag skulle satsa på saker som är väldigt snabba och lätta att få i sig om man behöver snabb energi. Tror inte att man blir direkt hungrig under förlossningen. Tror jag hade med mig gifflar eller något, men hann inte äta något. Saft fick man där och det räckte för energi. Däremot, om ens partner ska vara med på förlossningen så kan det vara viktigare med lite mat till honom/henne. De har ju annan tid att känna hunger och möjlighet att äta. Min partner stod vid min sida från 18.00 till 03.30 och hann så klart bli båda trött och hungrig. Vi hade med havregryn för att göra gröt i mikron och typ morotsstavar. 

Nötter går bra då det inte är en luftburen allergi! 

Kanske drickyoghurt Kom jag på nu :) 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (victoria) skrev 2024-05-23 09:19:03 följande:

Man behöver inga snacks. Man får mat där och smörgås efter förlossningen. 

Vill man ha något mer kan väl din man gå och köpa på sjukhusets kiosk.

Kommer aldrig få honom att handla där, han tycker att allt är så dyrt på såna ställen (snål som fan), haha 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (A) skrev 2024-05-23 11:10:49 följande:
    Vad medar du? Vilka nötter då? Är det du eller sjukhuset som säger att det går bra? 

De flesta sjukhus har förbud mot nötter.
    Sjukhus har inga förbud mot nötter nej. Vad har du fått det ifrån? Jag jobbar själv på sjukhus och har stenkoll på vad som gäller här. Däremot har kommunen (skolor bland annat) förbud mot nötter, men det är inte vetenskapligt bevisat att det är en luftburen allergi. Så nu har du lärt dig nåt nytt :) 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Eh) skrev 2024-05-23 11:17:02 följande:

Ursäkta ts men gravidhjärnan gör nog att du inte tänker klart. NÖTTER?!? Du tänker inte på att det finns de som är så allergiska att de kan dö? För att inte tala om att vi inte vet vad bebisar tål eller inte. Hur många små liv vill du ha på ditt samvete...?

Vet inte vad du ska ha snacks till alls faktiskt, det brukar finnas en kiosk på sjukhus där man kan köpa sig något om man absolut måste.

https://ki.se/forskning/luftburen-exponering-for-jordnotter-gav-inga-svara-reaktioner

Ok, verkar vara många som missuppfattat detta om nötter, så jag skickar till dig också. Jag jobbar själv på ett stort sjukhus (som fysioterapeut) och hos oss är det vanligt med anställda som äter naturgodis på lunchen, köper thaimat med cashewnötter osv. Vi har INGEN sån policy på sjukhuset att man inte får ta med nötter in. Detta gäller hela sjukhusområdet. 

Du är välkommen att kolla upp det själv om du inte tror mig. 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Donna) skrev 2024-05-23 11:58:34 följande:
    Nötter är visst lufrburet.
    Varför tror du att man går ut med vädjan till folk att inte äta nötter på flyget när det finns nötallergiker ombord?

På jobbet har vi en nötfri avdelning där det jobbar en nötallergiker.
    Nej det är inte det enligt ny forskning. 

Jag vet att en allmänt vedertagen sanning enligt folk, men den stämmer som sagt inte 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Eh) skrev 2024-05-23 11:49:45 följande:
    Ja gärna!! Vilket sjukhus jobbar du på? Jag vill ringa dem och kolla upp det själv isf!

Sahlgrenska 
    Varsågod! 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Eh) skrev 2024-05-23 11:48:39 följande:
    En snabb googling visar snarare tvärtom att sjukhus förbjuder nötter just pga allergi.

Och det där med LUFT kan du stoppa undan, jag skrev KONTAKT. Men visst, andras överlevnad är kanske inte så viktigt att du inte kan tänka dig att avstå från sånt man vet kan ge kraftiga reaktioner. Skrämmande att du påstår dig jobba på sjukhus!
    Källa? 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (A) skrev 2024-05-23 17:18:32 följande:
    Din länk spelar ju ingen roll om sjukhuset har ett förbud.
    Som jag förstått det på mina kollegor och chefen så är det ok med nötter, men det kanske är annorlunda för besökare. Konstigt isf. 
Svar på tråden Vad packa för snacks i förlossningsväskan?