• Anonym (Lollo988)

Behöver tips/råd

Hej medlemmar, jag skulle behöva lite tips/råd från andra som planerar barn eller som gjort det tidigare. Ganska långt inlägg, men jag uppskattar era svar!

Först, låt mig förklara min situation: Jag är 26 år och bor tillsammans med min sambo i vår lägenhet som vi äger. Mysig 2a på bottenplan med liten uteplats och vi trivs, men håller just nu på att spara för att kunna köpa ett radhus eller villa inom ett år eller två - då kommer vi alltså ha större boende yta. Vi har varit tillsammans i 9 år, förlovade i strax över ett år och gifter oss sensommaren 2025 vilket jag ser så mycket fram till! Min sambo är inte supersugen på barn, dock är jag det. Vi ?planerar? alltså inte exakt barn just nu, dvs att vi försöker inte aktivt och kartlägger ägglossning osv. Men vi har sedan ett tag tillbaka slutat använda skydd (kondom, jag har ej haft p-piller) och sagt att vi kör på som vanligt när vi känner på det och sen så ser vi vad som händer, alltså skulle det bli ett barn så blir det så och vi är inte emot det. Ödet får avgöra. 

Självklar så kommer det lite nyfikna funderingar ifrån mig. Jag har i flera år ?trackat? min mens via en app och jag ser nu att jag är i min fertila fas. Enligt appen så står det följande: fertil period 15-21/5 med ägglossning 20/5 beräknat på en 30 dagars cykel. Jag vet att appar inte alltid stämmer till 100%. Jag har regelbunden mens med en cykel på 28-32 dagar. 

-15 och 16 märkte jag av klibbiga/gryniga flygningar - dvs ej ferti fast appen säger det. 
    -17, 18, 19 märker jag inget.
    -20 märker jag en blöt/trådig äggvit flytning för första gången, alltså på dagen som appen säger att jag ska ha ägglossning. Märkte även lite svullnad i magen, mycket lätt molvärk och lite illamående. 
    -21 samma sak, dock var flytningen lite mer tjock och gelé lik, kan dock vara för att jag kände den och var ute så sen fick den ligga i trosan i ca. 2 timmar och torka till? 
    -22 märker jag inga flytningar med lite mer svullen mage och lite illamående och smått molande värk.
    23 (idag) så märker jag lite blöt/trådig flytning igen, dock inget mer än så länge.

Jag vet att det är omöjligt att säga exakt utan ägglossningstest men baserat på detta - när skulle ni tro att jag har/hade ägglossnin? Visst har man väl flytningarna innan ägglossning? Vi hade oskyddat sex 18, 19 och 21, dock avbrutet. Han får välja om han vill avbryta och komma utanför mig eller i mig, det är upp till vad han känner i stunden och jag är helt lugn med det. Det brukar variera men nu vart det så. Han drog ut lite innan och sen gjorde vi det sista korta innan utlösning med händerna om ni fattar. Han vet att han inte kommit i mig, inte för att det spelar någon roll för någon av oss. Dock såg han en av gångerna att det kom tjocka vita flytningar från mig, undrar så om det var från honom eller något som min kropp skapat. Vi har inte sätt liknande komma ifrån mig tidigare. Kan de vara från honom? Har ni upplevt nått liknande - dvs att era egna vätskor sätt ut som sperma? Visst måste vi väl träffat rätt innan ägglossning va? Så en liten chans finns, eller kan det vara för tidigt om det är så att min ägglossning sker/skett senare än jag trott?

Ursäkta TMI och allt, men tack för att du läste!

• Svar på tråden Behöver tips/råd
  • Anonym (Molly)

Får inte ihop det. Först skriver du att ni ska ta det som det kommer och inte planera. Sedan beskriver du ingående hur du försöker tajma ägglossningen. Är han med på det? 

• Anonym (Lis)

20,21 tror jag är de datum som du mest troligt hade ÄL, så ni prickade in den väldigt bra. 

• Anonym (Lollo988)
    Anonym (Molly) skrev 2024-05-23 15:41:30 följande:

Får inte ihop det. Först skriver du att ni ska ta det som det kommer och inte planera. Sedan beskriver du ingående hur du försöker tajma ägglossningen. Är han med på det? 

Suck, alltid är det någon som ska försöka finna problem där det inte finns. Självfallet är han med på det, jag skulle aldrig göra något gällande en sån stor livsförändrande sak utan hans vetskap. Att lura någon till barn är bara fel och för den delen inte kul för någon part. Man vill vara 2 som är överens när det kommer till detta. Men som jag beskrev: vi är båd okej med att det kanske händer, vi är båda med på det. Men vi vill inte säga definitivt ?ja nu försöker vi? och börja med ägglossningstest och massa sånt för det kommer bara tillföra massa stress och press. Vi kör på när vi vill, vilket nu blev i en fertil fas, och så får vi se vad som händer. Vi har pratat mycket om det här och är okej med om det skulle bli nu eller om ett år eller så. Jag är öppen med min app till honom och delar med mig av när jag har mens eller kan vara fertil osv så han vet. Som sagt, ödet får avgöra. Dock så är ju detta rätt så spännande för oss båda nu när vi öppnat denna dörr lite på glänt, och vi båda är lite nyfikna/spända/fundersamma gällande saker som uppstår och därav frågorna i denna tråd. Jag tycker att bara för att man inte planerar till 100% men är öppen till det så behöver det inte betyda att man inte får ha koll på ägglossning, menscykel osv eller fundera på fler saker som uppstår. Anser det som bara bra att lära känna min kropp och oss tillsammans som par i denna nya situation oavsett om det skulle bli en graviditet eller inte.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Lollo988) skrev 2024-05-23 21:31:27 följande:
    Suck, alltid är det någon som ska försöka finna problem där det inte finns. Självfallet är han med på det, jag skulle aldrig göra något gällande en sån stor livsförändrande sak utan hans vetskap. Att lura någon till barn är bara fel och för den delen inte kul för någon part. Man vill vara 2 som är överens när det kommer till detta. Men som jag beskrev: vi är båd okej med att det kanske händer, vi är båda med på det. Men vi vill inte säga definitivt ?ja nu försöker vi? och börja med ägglossningstest och massa sånt för det kommer bara tillföra massa stress och press. Vi kör på när vi vill, vilket nu blev i en fertil fas, och så får vi se vad som händer. Vi har pratat mycket om det här och är okej med om det skulle bli nu eller om ett år eller så. Jag är öppen med min app till honom och delar med mig av när jag har mens eller kan vara fertil osv så han vet. Som sagt, ödet får avgöra. Dock så är ju detta rätt så spännande för oss båda nu när vi öppnat denna dörr lite på glänt, och vi båda är lite nyfikna/spända/fundersamma gällande saker som uppstår och därav frågorna i denna tråd. Jag tycker att bara för att man inte planerar till 100% men är öppen till det så behöver det inte betyda att man inte får ha koll på ägglossning, menscykel osv eller fundera på fler saker som uppstår. Anser det som bara bra att lära känna min kropp och oss tillsammans som par i denna nya situation oavsett om det skulle bli en graviditet eller inte.
    Du kör med app, då försöker du ju tajma det. Är det så hemskt att erkänna? 
  • Anonym (Lollo988)
    Anonym (Lis) skrev 2024-05-23 16:24:43 följande:

20,21 tror jag är de datum som du mest troligt hade ÄL, så ni prickade in den väldigt bra. 

Tack för svar!
  • Anonym (Lollo988)

Kan även tillägga att jag nu på kvällen börjat få ömma bröstvårtor? är det pga något hormon efter eller kopplat till ägglossning? Någon som har bättre koll än mig? Som sagt, känns bra att få lära känna min kropp nu kopplat till denna nya fas i livet. Har ju aldrig tänkt på sånt här innan liksom, då när barn inte var med i bilden.

• Anonym (Lis)
    Anonym (Lollo988) skrev 2024-05-23 21:40:32 följande:

Kan även tillägga att jag nu på kvällen börjat få ömma bröstvårtor? är det pga något hormon efter eller kopplat till ägglossning? Någon som har bättre koll än mig? Som sagt, känns bra att få lära känna min kropp nu kopplat till denna nya fas i livet. Har ju aldrig tänkt på sånt här innan liksom, då när barn inte var med i bilden.

Det kan man få mellan ÄL och mens. Nu när du börjar tänka på alla tecken kommer du säkert upptäcka mer om din kropp. Jag insåg att jag känner av min ÄL, litet hugg i sidan den dagen ÄL sker.
    att tempa, ta sin temp varje morgon är ett bra sätt att lära sig mer om sin cykel. 
Svar på tråden Behöver tips/råd