• Anonym (sash)

Jobb långt bort och hämtning på förskola

Skulle behöva lite inputs i hur vi ska lösa denna situation. Jag blev varslad på grund av arbetsbrist under föräldraledigheten och har sökt massor (massor!) av jobb efter det. Nu verkar det som att jag har ett jobb på g men problemet är att det ligger en timmes enkel resväg bort och de vill dessutom att man är på plats alla dagar i veckan. Min mans jobb ligger också en nästan en timme bort men han får däremot jobba hemifrån två dagar i veckan. 

Vårt barn börjar förskolan nu i augusti och man vill ju inte att de ska gå några längre dagar i början och helst inte sen heller (i den mån det går). Hur löser vi det här? Hur tidigt/sent får man hämta och lämna så små barn? Hade underlättat så mycket om jag också fick jobba hemifrån ett par dagar i veckan men det går ju tyvärr inte. Det positiva med jobbet är att det är exakt rätt tjänst för mig, välbetalt och ca 7000 kr mer i lön än vad jag har haft innan. 

• Svar på tråden Jobb långt bort och hämtning på förskola
  • Anonym (S)
    Anonym (sash) skrev 2024-05-28 10:52:37 följande:

Vi flyttade båda hit flera år innan vi ens träffade varandra, då fanns såklart ingen tanke på familjeliv och att ha ett kontaktnät runt oss. Inte får jobb? Min man har ett jobb och jag har också haft jobb tills nyligen när jag blev varslad. Förhoppningsvis har jag ett nytt jobb snart också. 

Ok.

Jag menade inte att ni inte har jobb, utan jobb där ni bor. Men jag förstår det som att ni jobbar i en storstad, om pendlingen tar så lång tid. 

• Anonym (sash)
    Anonym (P) skrev 2024-05-28 11:17:15 följande:
    Aha, ni bor i Sthlm? Läste i en annan tråd om att få familjelivet att gå ihop att primära rådet är att inte bo i Sthlm (eller annan storstad). Skulle det vara möjligt att flytta till någon av era hemstäder? Helt ärligt är mina gamla kompisar i Sthlm så mycket mer stressade jämförelsevis. Och deras barn har varit mycket mer på fritids och förskola. Jag vet att man på något sätt vänjer sig vid att livet är sådär, men ta en ordentlig funderare över vad ni prioriterar i livet. 
    Ja det stämmer :) Vi trivs väldigt bra här och ingen av oss är egentligen sugna på att flytta tillbaka till någon av våra hemstäder. Men det har absolut diskuterats några gånger sen vi fick barn. Vi inser mer och mer hur värt det är med hjälp och avlastning så kaaanske att det blir en flytt längre fram. 
  • Anonym (P)
    Anonym (sash) skrev 2024-05-28 11:24:48 följande:
    Ja det stämmer :) Vi trivs väldigt bra här och ingen av oss är egentligen sugna på att flytta tillbaka till någon av våra hemstäder. Men det har absolut diskuterats några gånger sen vi fick barn. Vi inser mer och mer hur värt det är med hjälp och avlastning så kaaanske att det blir en flytt längre fram. 
    Avlastning är värt jättemycket. Vi bor i halvstor stad och kan gå till jobb och förskola, men ingen av oss har familj här och vi har verkligen saknat avlastning, trots en jämförelsevis enkel vardag. 
  • Anonym (sash)
    Anonym (P) skrev 2024-05-28 11:32:33 följande:
    Avlastning är värt jättemycket. Vi bor i halvstor stad och kan gå till jobb och förskola, men ingen av oss har familj här och vi har verkligen saknat avlastning, trots en jämförelsevis enkel vardag. 

Verkligen. Bara en sån sak som att få hjälp en kväll så att man kanske kan gå ut och äta på tu man hand hade varit så värt. Utöver att få hjälp när det krisar med hämtning och sånt så behöver man ju också få tid ihop att ladda batterierna någon gång ibland. 

• Hyllemor

Det är olika i olika kommuner, men i de flesta kommuner så kan man ANSÖKA om att få lämna tidigast 06.15 och senast 18.30. (Det finns kommuner som har tidigare och senare tider.)

Tänk dock på att om ni ansöker om ändrade öppettider (kolla vad just ert barns förskola har för öppettider) så är det väldigt stor skillnad fackligt sätt på att lämna 6.15 eller 6.30.

Jag vill inte skrämma slag på just dig här, utan skriver nu så att alla ska veta:

Här handlar det om OB, om schemaändringar om jättemycket saker, så om man har fått beviljat ansökan om ändrade öppettider, så måste man vara väldigt tydlig med - i god tid - om när man hämtar och lämnar andra tider. I vissa kommuner handlar det om två veckor (kollektivavtalsmässigt är det två veckor men många går med på schemaändringar kortare tid än så.)

- Varför kan man då inte ändra en 6.15-tid till en 7.30-tid eller en 18.30-tid till en 17.30-tid samma dag?

Jo, för att personalen har sitt schema.

Visst kan det vara najs att komma 6.15 fast första barnet på förskolan kommer kl 7.10, men det innebär också att man är färre folk på eftermiddagen och måste redovisa, ibland skriftligt, vad man har gjort med sin tid istället. Det kan också innebära att om man har Arbetsplatsträff senare på dagen, så kan inte den som öppnade delta fullt ut, eftersom man har räknat att sådant som inte är obligatoriskt (men kan vara nyttigt att vara med på) inte den som öppnade får vara med om. 

Kanske tror föräldrar att om barnet blir hämtad klockan 17.30 så får personalen gå hem? NEJ. Antingen måste personalen ta ut komptid och om den inte har det, så måste den plötsligt försöka hitta på arbetsuppgifter som denne ska redovisa till sina chefer. (Eftersom de flesta förskolor har digitala system så vet cheferna när sista barnet gick)

• Anonym (H)

Anonym Sash , Anonym P ...

Varför måste avlastningen vara gratis ? 
    Har man ingen familjemedlem i närheten  kan man lära känna någon i god tid innan ,  och betala för hjälpen.
    Självklart vill de flesta inte dumpa sina barn hos en främling , men de flesta vet lång tid i förväg att man ska behöva avlastning och har ingen familjemedlem som ställer upp.
    Då hinner man lära känna någon...

• Anonym (H)

TS är det en fast jobb du söker eller blir det en provperiod ?

• Räkan77

Om du får en provanställning först sp skulle jag vänta med att gå ner i arbetstid tills du får en tillsvidareanställning.

Med din löneökning kan pappan gå ner till 75% och sen kan ni förhoppningsvis flexa en del.

Sen kommer det helt krasst bli en hel del vabbande i höst. Då behöver din man vara införstådd med att han kommer behöva vabba lite extra om du får jobbet, speciellt om du har en provanställning.

• Anonym (H)

Många verkar missa att man kan neka deltid eller tiderna den anställda ber om om det innebär påtaglig störning i verksamheten. 
    Alla kan inte flexa eller jobba deltid. 

De flesta kan givetvis. 
    Svårt att bevisa ett det innebär en  påtaglig störning om någon har ett kontorsjobb till exempel. 

Men det går fortfarande att neka gällande vissa yrken. 
    Det fungerar dåligt att jobba som pilot eller skådespelare om man bara vill jobba vardagar mellan 9-15.

Jag syftar på att många per automatik skriver bara flexa eller gå ner i tid i alla trådar i ämnet ,  utan någon information om vad TS / TS partner jobbar med.

Det är fult möjligt att just TS kan gå ner i tid utan problem , det framgår inte vad jobbar med. 

• Anonym (Ö)

Efter fjärde barnet började jag jobba halvtid (innan ca 30 tim), något jag aldrig ångrat. Vi ville ha fyra barn, men vägrade ett stressat ekorrhjul. Så om du inte får jobbet, är det ett alternativ - om möjligheten finns. Visst mindre inkomst, men tiden man får med barnen är mer värdefull.

• Anonym (Tänk)

Det bästa hade varit att flytta för barnets skull.
    sen så kan du jobba deltid men du kan också hyra en barnflicka så att barnet slipper långa dagar i förskolan.

Att ett litet barn vistas 12 timmar varje dag i förskolan är brutalt. Jag jobbar själv på förskolan och det är inget jag rekommenderar även om barnet har det bra.
    Stora Barngruppe, bullrigt, stressad personal och massa vikarier vid sjukdom?.

Försök att hitta en lösning 

• Anonym (Inflyttad)
    Anonym (S) skrev 2024-05-28 10:47:10 följande:

Ni har alltså lämnat era hemstäder för att bosätta er på ett ställe där ni inte får jobb utan måste pendla en timme om dagen samt inget nätverk i form av familj? 

Hur gick tankarna då? 

Det är väl inte det minsta konstigt. Både jag och maken flyttade från våra respektive hemstäder när vi var runt 20. Träffades strax efter 30. Ingen av oss har haft minsta intresse av att flytta tillbaka.
  • Anonym (Inflyttad)
    Anonym (utan stress) skrev 2024-05-28 07:49:39 följande:

Vi hade ungefär den restiden båda två när våra barn gick på förskola och båda två jobbade på plats fem dagar i veckan. Det var inga konstigheter före pandemin. Men vi jobbade deltid båda två, 87 procent, så vi jobbade en timma kortare per dag. 

Så vi gick omlott, en åkte tidigt och var på jobbet vid 07. Den andra lämnade och var på jobbet vid 09. Den som var på jobbet tidigt åkte hem tidigt och hämtade ca 15.30 och kunde hämta i lugn och ro och laga middag i lugn och ro och vi åt tillsammans när den andra kom från jobbet vid 17.30-tiden. 

Vi hade väldigt stabila förskoleår utan större stress. 

Vi hade ett liknande system men vi jobbade heltid båda två. Det fungerade för att vi hade väldigt flexibla arbetstider. Detta var före pandemin. I dagens läge hade vi kunnat jobbat hemifrån också. Om i alla fall någon av er kan skjuta arbetstiden så kan ni kanske få ner timmarna lite?

Försök också lära känna grannar och andra föräldrar. Det är bra att ha ett nätverk så kan man hjälpas åt om det behövs.
Svar på tråden Jobb långt bort och hämtning på förskola