Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Ok att 8-åring går ut själv till lekplats utanför?

Skämtar du? Varför skulle en 8-åring inte kunna leka själv utanför huset, dagtid? Bor ni i ett otryggt område, eller varför är du så överbeskyddande? Hade hon varit 4 hade jag förstått.

Våra barn fick inte lämna tomten själva förrän de var 5-6 år, men från den åldern hade de hela området som sin lekplats. Lugnt område, inga större bilvägar.

Är det verkligen så mycket farligare för barn idag? Beror förstås på var man bor, men som du skriver, när man själv var liten var man ju ute i grannskapet tidigt. Själv eller med andra barn, men vuxna var sällan med. Barn som var några år gamla och uppåt, drällde runt. Vi fick inte lämna området, men visst kunde man gå till grannhusen.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-31 12:01:04 följande:

Ja ganska otryggt, en del skjutsningar och så men kanske inte just för barn. 
    Tänkte mest på att föräldrar kanske var mindre noga då, inte att det är farligare nu. 

Vi bor alltså inte i hus utan lägenhet men bara en trapp upp.
    Jag tyckte inte det var konstigt men har läst lite trådar här där folk diskuterar sånt 

Det stämmer att samhället har förändrats, men jag är ändå böjd att hålla med EnAnonumus. Många föräldrar är nog snarare mer paranoida idag.

Det är en balansgång. Självklart ska man inte lämna ungarna vind för våg, men det är det ju inte frågan om här.
Svar på tråden Ok att 8-åring går ut själv till lekplats utanför?