• Anonym (tant?)

Har åldersföraktet för kvinnor 40+ alltid funnits eller har det ökat i den yngre generationen?

Jag fyller 40 år i år och har lagt märke till att både på nätet och hos yngre kollegor att 40+ ansens vara en gräns där man anses mossig eller gammal. Jag kan inte påminna mig om att jag själv någonsin har tänkt något särskilt om folk som är 40+ (däremot hade jag tankar om folk som var 60+ när jag var yngre). På min arbetsplats har det alltid funnits kvinnor i olika åldrar (och jag har aldrig tänkte specifikt på 40 plussarna) och jag har dessutom varit engagerad politiskt sedan jag var 16 år och där har 40-årsåldern inte heller ansetts som något negativt, utan snarare något positivt.

På olika nätforum märker jag numer då och då svar på inlägg där folk skriver något om att: "äsch, hon är 40 plus" eller liknande (inte till mig, men om någon annan) och ett par sommarjobbare vi hade förra sommaren refererade till mig och mina kolleger som "tanterna" (!) och när jag skrattade åt det, så fick jag till svar att "Nej, men du är ju 40 + i alla fall!" Några korttidsvikarier satt i personalrummet och diskuterade att luncha ihop ett gäng som hade samma arbetstider, varpå en av tjejerna utbrast: "Nej, men hon är ju 40 plus, har barn och grejer, så hon vill säkert inte följa med!"

Har jag tidigare missat att "40+" är en åldersgrupp som man extra tydligt refererar till eller är det nytt att göra så bland den yngre generationen? Jag har aldrig tänkt på det här tidigare och hör heller inte att man talar om 30+ eller 50+ som något särskilt.

• Svar på tråden Har åldersföraktet för kvinnor 40+ alltid funnits eller har det ökat i den yngre generationen?
  • Anonym (Äsch)

Sådär har det väl alltid varit?

Är 40+ själv och brukar mest tänka att de som säger så är oerfarna och behöver hävda sig på något vis. Själv känner jag mig trygg i att jag just nu är på en gyllene plats i livet där jag har hög kompetens och erfarenhet men ändå tillräcklig ungdom att ha mycket liv kvar och att jag är med i matchen. 

Som yngre har man driver men saknar erfarenheten, som äldre erfarenheten men ibland mindre ork. Runt 40 har man liksom båda.

Tror just det är vad som kan bli avundsjukt kring mot de runt 40.

• Anonym (T)

Det är relativt.

Som när man gick i 4an och tänkte att de i 6an var vuxna. 

Oavsett tycker jag det är väldigt otrevligt att häva ur sig kommentarer. 

Svar på tråden Har åldersföraktet för kvinnor 40+ alltid funnits eller har det ökat i den yngre generationen?