Inlägg från: Anonym (synen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (synen)

Hur dela upp?

Anonym (Pappan) skrev 2024-06-07 11:40:51 följande:
    Hur dela upp?

Jag är nybliven sambo med en kvinna utan barn. Hon vill inte betala mat som min tonåring äter. Jag tycker det är jobbigt när hon handlat läsk eller något gott som min tonåring vill ha. Tonåringen är van vid att alltid kunna äta allt som finns hemma går att äta. 

Det har blivit att jag i stort sett handlat all mat för oss alla och flickvännen lite som även tonåringen fått ta av. 

Jag tycker det är så svårt i hur man delar upp det. Egentligen blir det kanske inte en jättestor extra kostnad då flickvännen har lunch med sig till jobbet och tonåringen äter lunch i skolan. Nu närmar sig sommarlov och flickvännen har sagt att hon inte vill betala tonåringens mat. 

Någon som har ett förslag på hur vi delar upp det? Ska jag fortsätta köpa all mat och husgeråd till alla för att det ska bli rättvist? 

Usch, jag får lite ont i magen när jag läser det du skriver. För det känns inte som att det handlar om pengarna, och vem som  betalar vad, utan om att din flickvän ser ditt barn som något nödvändigt ont som hon helst skulle slippa. 

Själva pengadelen kan ni ju lösa genom att ha ett gemensamt matkonto dit du lägger en lite större andel. Och att allt som köps för de pengarna är allas. Om man köpt nåt som ska vara bara till en själv, eller sparas till nåt särskilt så får man skriva en lapp på det. Och husgeråd? Får ditt barn inte använda husgeråden i hemmet?

Men din flickväns syn på ditt barn, den får ni nog jobba lite mer med. Annars blir du nog av med problemet genom att barnet väljer att inte bo med er längre. 
  • Anonym (synen)
    Anonym (Plupp) skrev 2024-06-07 11:58:34 följande:
    Fast läsk och godis och sånt är ju inget man normalt har hemma. Sånt kanske är bättre att köpa för egna pengar om man vill ha någon gång. Det gäller ju tonåringen också. Hen har egna pengar att köpa godis mm för, förmodar jag. Däremot mat och toapapper - sånt som man har till vardags - är rimligt att dela på. Till gemensam filmkväll eller liknande tex kan de ju köpa läsk och godis för de gemensamma pengarna eftersom det är något de ska dela på under kvällen. 
    Vadå "inget man har hemma"? Det är väl olika i olika familjer, vad "man" har hemma eller inte. 
  • Anonym (synen)
    Anonym (Pappan) skrev 2024-06-07 12:07:46 följande:

Det var INTE jag, pappan, som skrev det. 

Jag skrev att jag ville ha tips på hur man delade upp det. Jag är sjukskriven 50% men övriga dagar då jag jobbar ingår mat i arbetet. Jag har tidigare tyck att det känns mest schysst att jag köper all mat. Mitt ex hade med sig ett barn som bodde växelvis hos oss och självklart delade vi lika på allt. Jag har full förståelse för om alla inte vill dela lika med en tonåring. Samtidigt svårt att hitta en rättvis lösning som gynnar oss alla utan att räkna kronor och ören. Men det känns också exkluderande mot mitt barn. Att min tonåring inte är värd lika mycket som mig då det är tonåringen som är kruxet i ekonomin.

Exakt det du skriver sist i din tex. Om det är känslan du får, då är det så för tonåringen. Du måste nog fundera över relationen med den här kvinnan och hur den påverkar ditt barn och din relation med ditt barn. 
Svar på tråden Hur dela upp?