I
Anonym (bonusmamma) skrev 2024-06-07 12:48:00 följande:
Det finns två tankar om "rättvisa" här.
Vi börjar mellan två vuxna: vissa tycker 50/50 är rättvist, andra %-llt enligt inkomst.
Sedan denna uppdelning av "antalet personer man ska stå för"; där folk här anser att du ska betala 2/3.
För mig blir frågan om man måste kombinera dessa två? Tjänar du mera än henne? Isåfall borde du nog erbjuda att handla allt / alternativt kanske 75%.
Däremot tycker jag att du ska klargöra att din tonåring måste få känna sig som hemma och få äta saker som finns hemma! Men- också där finns det ju normalt hyfs. Jag har varit med om att jag köpt t.ex. grädde en fredag som ska användas till desserten som jag planerat på lördagen, till gäster. Så har grädden förvunnit och det visat sig att mina bonusbarn använde vispgrädde till lyx-iskaffe eller vad det nu var. Sedan dess frågar de om de får ta saker i kylskåpet, som inte hör till "vanligheter" som alltid finns till hands.
De har också en egen låda med snacks, och en egen låda i frys och kyl med mellanmål-saker typ Billys pizza, mueslibars etc. De behöver ALDRIG gå hungriga eller törstiga! Men de får inte heller äta så fritt att folk itne kan planera framåt och ha saker i kylskåpet som är vikt till något speciellt, utan oro att det plötsligt ska försvinna.
Sedan har vi faktiskt en helig låda med godsaker (chips, godis, kakor osv) som barnen absolut inte får ta av utan lov. Härifrån brukar vi göra fina "boards" om vi tex tittar på film, eller om barnen har kompisar över. Men man går inte och tar därifrån utan lov från en vuxen. Då får man gå till barnens låda och hitta något halvnyttigt - eller baka,
Detta har funkar fint för oss.
Vi köper också läsk på burk, och de frågar först om de får ta. När vi körde PET-flaska blev det alltid tjafs om vem som tagit hur mycket, och vem som tog det sista osv. Med burkar blir det enkelt och bra. Vatten, mjölk och juice får de också ta av fritt.
Hon tjänar mer då jag är sjukskriven 50% i väntan på operation så det lär dröja innan vi tjänar lika. Jag köper i stort sett allting nu för att jag inte vill att hon ska könna att det blir hyfsat rättvis.
Ert upplägg låter ju annars som ett bra upplägg.