Anonym (Ledsen) skrev 2024-06-17 22:10:21 följande:
Jo jag har förstått att mkt går att förklara med en autismdiagnos (att hon har svårt att sätta sig in i andras känslor och tolka). Det är bara den att hon tkr det är roligt när det går illa för lillasyster eller oss. Det är nästan som att hon går igång på det. Det glittrar i ögonen när hon gör elaka saker mot oss/lillasyster. Ska stå ivägen för än så man nästan trillar eller inte kmr åt det man ska göra, gör medvetna fällor/förstör saker för lillasyster/oss och lockar lillasyster att göra saker som hon vet kan gå illa. Säger jag till henne så är det intr att hon inte förstår utan mer spelar dum och tkr det är roligt (på ett provocerande sätt) eller bara hittar på saker/ljuger/ eller snabbt byter samtalsämne. Men hon är lixom så speedad när hon håller på såhär. Det känns nästan som hon är på någon drog. Går inte att nå henne. Bara skrattar, är manisk och är omöjlig att stoppa/nå. Igår kväll när jag stod på vår nybyggda trall (utan räcke änsålänge) och skulle bara snabbt kolla hur det såg ut efter att firman var färdig för dagen och sambon var nere på marken (mkt hög altan) så var hon helt okontrollerbar. Stod vid entrén och "Mamma, mamma, mamma, MAMMMAAA, MAMMA, WOOOAAA, MAMMA, TITTA, MAMMMAAAA!!!" Jag sa till henne att vänta 1 sekund så vi vuxna fick bara prata färdigt. Från ingenstans så kmr hon med världens fart och puttar mig bakifrån på ryggen så jag höll på att ramla ner från vår altan och slå rakt ner i markstenen. Jag blev livrädd för de var så nära att de kunde gått illa om jag inte hann få grepp och hon bara kollar på än med glittrande ögon och nästan flinar och spelar dum. "Jag råkade, kan vi gå in nu???" Helt obrydd..
Och visst de med att hon gör så för att hon söker uppmärksamhet men det spelar ingen roll. För man kan inte ge uppmärksamhet dygnet runt. Kan inte ens tänka en egen tanke. Hon är så impulsiv. Många ggr kan hon dock även trycka händerna över ansiktet/ täcka för ögonen, och ge kroppsspråk som "oj nej vad gjorde jag nu" som hon vet att det var fel och vet inte själv vf hon gjorde det.
Jag förstår att du funderar på vad det kan bero på.
Mycket av det du skriver låter extremt, mycket är saker som barn vanligtvis gör men draget till det extrema.
Hur reagerar hon om du som vuxen börjar gråta när hon gör illa dig, är det samma reaktion då?
Om ni ryter till åt henne, ja man ska inte skrika åt barn men de flesta gör ju det nån gång, tex som i ett sånt fall när hon nästan knuffade ner dig, vad är hennes reaktion då? Har hon en diagnos är det nog extra fel att skrika på henne men man hade nästan velat testa att ryta till rejält för att se om hon hajar till om du förstår vad jag menar.